Goodyear kondigt aan binnenkort de eerste vrachtwagenband met AA-label te zullen lanceren. De band wordt momenteel verder ontwikkeld en getest. Goodyear noemt het een “technologische vooruitgang.”

Toch is Goodyear erin geslaagd om banden te ontwikkelen die volgens het Europese bandenlabel dat vanaf 1 november verplicht wordt, een A-score behalen voor zowel grip op nat wegdek als zuinigheid. Het Europese bandenlabel lijkt heel sterk op bestaande energie-efficiëntielabels (zoals op huishoudtoestellen), waarbij ‘A’ de best presterende band in zijn klasse is en ‘G’ de slechtst presterende . Het label zal kopers informeren over drie belangrijke prestatie-eigenschappen: zuinigheid, grip op nat wegdek en externe rolgeluiden.

Innovation Center
De conceptband gebruikt technologie die Goodyear zelf ontwikkelde in zijn Innovation Center in Luxemburg. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe rubbermengseltechnologie, de verbeterde loopvlakstructuur en de aangepaste productietechniek. De conceptband wordt voorgesteld in maat 385/55R22.5.

Nog geen loopvlak
Goodyear heeft besloten het eigenlijke loopvlakdesign nog niet te onthullen. In plaats daarvan kreeg de conceptband een creatief loopvlak dat de labelprestaties van de band in de verf zet met twee pictogrammen van het label: een brandstofpomp aan een kant en een wolk en regen aan de andere kant, met daarbij twee keer de letter A.

15% minder verbruik
“We zijn trots te kunnen aankondigen dat Goodyear binnenkort zijn eerste vrachtwagenband met AA-label zal lanceren,” verklaarde Henk Van Tuyl, Director Tire Technology Commercial Tires voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “De nieuwe band is een technologische doorbraak die Europese vrachtwagenparken een betere grip op nat wegdek en een lager verbruik geeft. Om enkele concrete voorbeelden te geven: het verschil tussen een complete set nieuwe banden met A-label of F-label zou kunnen overeenstemmen met een verschil in verbruik van 15 %, wat overeenkomt met zo’n 7.000 euro per jaar. Wat de grip op nat wegdek betreft, kan het verschil tussen een band met A-label en een band met F-label zich vertalen in een 30 % kortere remafstand. Voor een doorsneevrachtwagen die 80 km/u rijdt, komt dat overeen met een verschil in remafstand tot 25 meter. ”


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.