De brandstofcel van ACAL Energy Ltd. heeft 10.000 uur aan tests overleefd. Vergelijkbaar met bijna 500.000 kilometer op de weg, komt de duurzaamheid van het design overeen met de beste lichtgewicht dieselmotoren.

Dankzij hun FlowCath technologie heeft de PEM brandstofcel van het Britse bedrijf 10.000 uur lang kunnen draaien. Dit is het dubbele van het 5.000 uur (ongeveer 240.000 km) doel dat het Energy Department van de Verenigde Staten heeft gesteld voor 2017. Greg McCray, CEO van ACAL Energy:

Degradatie heeft lang het potentieel voor wijdverbreid gebruik van waterstof-brandstofcellen in de automotive sector tegengehouden. Doordat de 10.000 uur tijdens rigoreuze automotive tests zijn doorbroken, is ons waterstof-brandstofcel design geselecteerd om uitgeprobeerd te worden door een aantal van de zes automotive OEM’s. Met onze technologie kunnen waterstof aangedreven voertuigen meer dan 800 kilometer op een tank brandstof rijden, en kunnen in minder dan vijf minuten getankt worden. De uitstoot is alleen water. Voor een chauffeur is het enige verschil met het besturen van een auto met verbrandingsmotor wat er in de tank gebeurd, maar voor het milieu is de betekenis van nul CO2-uitstoot enorm.

ACAL heeft de afgelopen 16 maanden autoritten van 40 minuten gesimuleerd met een stop-start aan het eind van elke cyclus. Dit is een standaard test voor de hele industrie om de levensduur van brandstofcellen te testen. Het vermogen is gelijk aan een 2,0-liter dieselmotor bij 100 kilowatt, maar de PEM brandstofcel is volgens ACAL goedkoper en lichter dan een conventionele brandstofcel. De kosten worden gereduceerd door gebruik te maken van FlowCath gemie, wat platinum vervangt als katalysator in de elektrolyse met een gepatenteerde vloeibare katalysator. Deze aanpak zou de duurzaamheid verhogen. De vloeibare kataysator werkt ook als koelmiddel voor de cellen en verwijdert de bekende stoffen die vrijkomen bij verval.

De behaalde resultaten zijn niet onopgemerkt gebleven bij de Carbon Trust, een internationale organisatie die zich inzet voor een CO2-arme toekomst. Kevin Treco, hoofd van Research Accelerators bij Carbon Trust:

ACAL Energy maakt nog steeds een indrukwekkende vooruitgang in het ontwikkelen van een nieuw, robuust waterstof-brandstofcelsysteem met de potentie om kosten te reduceren en competitief te zijn met conventionele motoren. De Carbon Trust investeerde in ACAL Energy in de Polymer Fuel Cell Challenge en erkend hiermee dat hun technologie één van de weinigen was dat potentieel zulke kostenbesparingen kon behalen, en de introductie van brandstofcel aangedreven voertuigen en bijbehorende verlaging van de CO2-uitstoot kon versnellen. We zijn opgewonden door de huidige, ’s werelds toonaangevende 10.000 uur duurzaamheid en de partnerschappen die hierdoor vastgelegd kunnen worden.

acal brandstofcel


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.