Chevrolet Bolt
Er zal binnenkort een nieuwe strijd gaan plaatsvinden. Namelijk tussen de Model 3 en de nieuwe Chevrolet Bolt. Laatstgenoemde zal bij ons gelanceerd worden als de Opel Ampera-e.

Fred Ligouri, de woordvoerder van GM, is stellig over de Model 3. Volgens hem heeft een concern als GM helemaal geen pre-orders nodig. Hij stelt dat de auto’s verkocht zullen worden wanneer deze daadwerkelijk klaar zijn. De eerste leveringen van de nieuwe Bolt zullen eind dit jaar plaatsvinden.

Of er belangstelling is voor eventuele pre-orders wil Ligouri niet zeggen, aldus Autoblog Green. Reserveringen of niet, GM heeft een jaar voorsprong op Tesla als het om leveringen gaat. De Model 3 wordt immers pas eind 2017 in de VS verwacht. Beide elektrische voertuigen begeven zich in een gelijk segment. Daarnaast krijgen ze een overeenkomstig prijskaartje en kun je met beide EV’s om en nabij de 350 kilometer rijden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik hoop dat beide auto’s het goed gaan doen. Het zijn toch nog behoorlijk verschillende auto’s. De Opel Ampera-e een compactere hatchback en de Tesla Model 3 een sedan.

GM doet net of ze geen gigantische strategische problemen hebben, naar doet ’t ondertussen in z’n broek. De productieplanning voor de Bolt is slechts 30.000 eenheden per jaar. GM is daarbij voor motoren, elektronica en vooral accu’s volledig afhankelijk van een contract met LG. LG heeft ook contracten met andere afnemers, dus die zal niet zomaar het contract met GM willen/kunnen uitbreiden. GM maakt voor de Bolt niet meer dan kale omhulsels, alle echt belangrijke onderdelen worden door LG geleverd.

In tegenstelling tot GM en (bijna) alle traditionele autoproducenten houdt Tesla de productie van het hart van hun elektrische auto’s volledig in eigen hand. De Gigafactory wordt de grootste accufabriek ter wereld.

Ja, het wordt nog een klus voor Tesla om de productie van de Model 3 voldoende op te voeren. Maar als GM zoveel reserveringen voor de Bolt zou krijgen als Tesla voor de Model 3, zouden ze een nog veel groter probleem dan Tesla hebben.

LG is zeker een belangrijke partner voor de Chevrolet Bolt maar is ook bepaald geen kleine jongen. GM heeft al aangekondigd de produktie op te kunnen voeren naar 50000 per jaar mocht dat nodig zijn.

http://insideevs.com/general-motors-can-make-50000-chevrolet-bolts-per-year/

Tesla heeft op dit moment een fabriek met een capaciteit van een half miljoen auto’s per jaar. Ze hebben plannen voor fabrieken in Europa en China en worden niet beperkt door contracten met acculeveranciers. De Gigafactory groeit volgens planning.

Als de S-curve eenmaal lekker op gang komt is 50K eenheden niks. Dan hebben GM en praktisch alle andere autoproducenten een gigantisch probleem om voldoende EV’s te kunnen produceren/leveren. En Tesla veel minder, want zij zijn de enige zie op dit vlak de strategisch juiste keuzen heeft gemaakt.

Zoals Audi-manager Stefan Niemand het onlangs nog zei: “Es schmerzt mich es zu sagen, aber Tesla hat bisher strategisch leider alles richtig gemacht”. En de rest dus niet.

Tesla heeft wel een eigen super charger netwerk. De andere fabrikanten niet. Lijkt me voor klanten een groot voordeel

Juist eens gekeken op de GM-site over de nieuwe Bolt. Moet zeggen hij is wel erg mooi. Het ziet er tenminste nog normaal uit, geen gevalletje van het wiel opnieuw uitvinden. Gewoon een wagen met toekomstige aandrijving. Van al die EV’s die nu uit zijn en de komende jaren staat deze en de IDS concept toch helemaal bovenaan voor mij.

Maar wat is dat toch met al die negativisme over EV’s die niet van Tesla zijn? Als er geen Tesla logo opstaat dan is dat blijkbaar een slechte wagen. Wie zegt dat iedereen een Tesla wil hebben? Tesla past nu mooi in het rijtje van fanboy-modellen zoals de Nissan GTR, Toyota Supra, etc… Allemaal leuke en goede wagens, maar compleet verkloot door de fanboys. Zag laatst op de facebook-pagina van Tesla iemand die een gedichtje had opgedragen aan Elon Musk en Tesla, dafuq man???

@scaglietti612: een zijn op dit moment niet zo gek veel full’s op de markt. En bij de ev’s die er wel zijn, vraag je je soms af of de fabrikant serieus was (vanwege Design en range).
Dat ze veelal elektrisch rijden. Niet serieus hebben genomen (en nog altijd niet doen) blijkt uit het feit ze zelf geen investeringen doen in accu en elektromotor technologie en productie maar dat gewoon inkopen, terwijl dat de kern van een ev is. Veel van de ev’s die we nu van fabrikanten zien zijn nog concept cars die nog erg ver van productie af zitten en waarin range, accu Technologie en laadsnelheid worden genoemd die met de technologie die op korte termijn uit de r&d komt en richting validatie gaat,niet haalbaar is, en enkel als doel lijkt te hebben een rookgordijn op te werpen. Ik hoop overigens van harte dat ze dat wel waar gaan maken.

@pramm: Dat is wel ergens waar wat je zegt. Maar ik vermoed dat de fabrikanten de kat uit de boom aan het kijken zijn. Ze willen misschien eerst zien hoe populair de ev is etc.. Voor ze zelf aan deftige modellen werken. Nu Nissan-Renault werken wel serieus aan ev’s. De Zoe is een plaatje vind ik en volgens gebruikers is de Leaf een zeer goede wagen. Ze hebben ook hun eigen accu-fabriek die zelf hun batterijen ontwikkelen en fabriceren. Het is nog niet zoals de mega-factory van Tesla. Maar iedereen kent de japanners, als ze voor iets gaan dan gaan ze hard. Binnen een jaar of 5 a 10 liggen ze voor op de rest van de wereld. Zeker Nissan zie ik nog Toyota van de troon stampen. En het design. Wel als je de Sway, IDS, Gripz allemaal ziet dan kun je wel spannende modellen verwachten van de groep binnenkort.

@scaglietti612: Ik zeg niets over de Bolt als EV. Ik heb het alleen over het gebrek aan visie en strategie van GM (en bijna alle andere gevestigde autoproducenten), in vergelijking tot Tesla.

@termin8r: Oei, had het niet per se over jou. Had het over de verschillende facebook-groepen die nieuws melden over nieuwe EV’s. Als dat allemaal leest wat de commentaren betreft. Weet niet wat jij ervan vind, maar de commentaren van de fanboys van Tesla vind ik er zwaar over. Zelf hun hele leven met zware diesels gereden en dan iedereen uitmaken als ze geen EV willen, maar liever een ICE. Je krijgt dan commentaren zoals ICE is dood, koop een Tesla en denk aan onze kinderen, blablabla.:) Ten eerste ICE is niet dood, zal nog een hele tijd blijven. Omdat er nog niet genoeg infrastructuur is en sommige gewoon niets kunnen met de huidige EV’s, zelf deze binnen 5 jaar kunnen sommige niets mee.

@scaglietti612: Fanboys, hype, ja. Maar dat heb je nu eenmaal in ‘tech’, en Tesla is veel meer ‘tech’ en ‘silicon valley’ dan automerk.

Daarnaast denk ik dat GM en co idd wel een beetje bang wordt van Tesla en EV’s in het algemeen. Het probleem voor bestaande fabrikanten is dat ze bestaande klanten moeten overtuigen om over te stappen naar een ander, duurder model. En dat is niet gemakkelijk. Een Clio heb je voor 14.000 bvb, maar een Zoe kost 22.000 (Belgische prijzen). Terwijl het ding ongeveer even groot is. Dus moet je Clio-kopers overtuigen om veel meer te betalen (wat ze niet gaan doen als het erop aan komt) of Laguna-kopers overtuigen om een kleinere auto te rijden (ook weinig kans). De Volt/Ampera had hetzelfde probleem, en ik verwacht met de Bolt hetzelfde.

Tesla heeft dat probleem niet. Gelijk wat de klant daarvoor reed, dit is hier en nu het model, te nemen of te laten. Er is geen goedkoop benzine- of dieselalternatief…

@Esprit_de_Flandre: Daar heb je wel gelijk in. Tesla is eigenlijk het nieuwe Apple. Zie je al duidelijk aan hun manier van auto’s presenteren. Zijn ook een ander soort klanten. Je leest soms dat ze niet kunnen wachten op hun Model 3 omdat dat ding autonoom kan rijden. Ze kijken uit naar hun wagen zodat ze bij ontvangst niet meer hoeven te rijden. Iets wat ik tot nu toe nooit had kunnen denken. Maar kijk Tesla’s fans kopen die wagen nu eenmaal niet omdat ze graag rijden. Ze kopen dat omdat Elon Musk zo’n beetje een god is voor hun. Nu ik vind dat allemaal wat raar. Maar ja ieder zijn ding zeker?

Van die andere merken is het inderdaad zo dat je meer mag lappen voor een EV variant dan de ICE wagens. Feit is zo’n Clio zuipt praktisch amper diesel of benzine. Dus hoge kosten heb je er ook niet echt aan. Clio is praktischer, je moet niet laden en tanken doe je pas na 5-600 km en na 3min. ben je weer vertrokken. Kan het best begrijpen dat de meeste klanten voor de ICE variant gaan. Zal de fabrikanten een worst wezen, als ze Clio’s verkopen is dat ook prima voor hun inkomsten. Maar de Zoe, Leaf, Bolt is wel een manier om de fabrikanten voor te bereiden wanneer het zover is dat de klanten massaal om ev’s zullen vragen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.