Steeds meer merken gaan verbindingen aan met fabrikanten van koolstofvezel om het lichtgewicht goedje te kunnen gebruiken voor hun massaproductie. BMW doet dit bijvoorbeeld al samen met de SGL Group om de toekomstige i3 en i8 een laag gewicht mee te geven, nu heeft ook GM een partner gevonden om de strijd tegen de kilo’s aan te gaan.

Samen met het Japanse Teijin Limited gaat General Motors een intensieve samenwerking aan. De autogigant uit de VS wil meer doen aan gewichtsbesparing, en onderdelen van koolstofvezel in plaats van metaal toepassen in auto’s is dan een logische eerste stap. De carbon fiber-onderdelen die uit de samenwerking voortkomen zullen overigens niet alleen voor het topsegment (supercars, muscle cars, etc.) gebruikt worden, het is juist de bedoeling dat ook de massa geproduceerde modellen ervan profiteren.

Naast koolstofvezel wordt er ook kunststof geproduceerd dat gemengd is met koolstofvezel, het zogenaamde CFRP (Carbon fiber reinforced plastic). GM heeft Teijin Limited hiervoor uitgekozen omdat zij, naar eigen zeggen, een opmerkelijk snelle productietechniek hanteren, die als een ware ‘game changer’ wordt gezien. De Japanse firma kan CFRP-onderdelen binnen één minuut klaar hebben.

Hierdoor wordt het lichtgewicht materiaal niet veel duurder dan regulier plastic of staal, waardoor het toegepast kan worden in auto’s die in een grote oplage worden gebouwd. En lichtere auto’s hebben een lager brandstofverbruik. Daarnaast ziet GM kansen om ook de voertuigveiligheid te vergroten.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.