GM Hy-Wire
In 2002 bouwt General Motors een werkende conceptcar, met een modulair onderstel waarop verschillende carrosserieën geplaatst kunnen worden.

General Motors doet in 2002 een dappere poging de auto van de toekomst te ontwikkelen. Sterker nog, het concern spreekt zelf over de auto 2.0. Dit heeft niet enkel met de waterstof-aandrijving (GM was in 1966 de eerste met een werkende waterstofauto) te maken, de Hy-Wire wijkt op veel meer punten af van elke auto die we tot dan toe hebben gezien.

De basis wordt gevormd door een chassis van zo’n 30 centimeter dik. In dat chassis zit alle techniek die nodig is om de Hy-Wire te laten rijden: de brandstofcel, opslagtanks, elektronica en de wielophanging en stuurinrichting. Doordat alle functies van de auto elektronisch in plaats van mechanisch worden aangestuurd (drive by wire, vandaar de naam), kan het chassis eenvoudig en in enkele minuten worden gescheiden van de carrosserie. Dat maakt niet alleen onderhoud eenvoudig, het schept ook een hoop nieuwe mogelijkheden.

GM Hy-Wire

In 30 minuten van coupe naar familiewagen
Stel dat je bijvoorbeeld een mooie tweepersoons sportwagen hebt en door gezinsuitbreiding genoodzaakt bent uit te kijken naar een grotere auto. Je zou dan simpelweg naar de dealer kunnen rijden om daar in een half uur je chassis te laten voorzien van een andere, meer praktische body. Andersom kan ook, ben je tevreden met je auto, maar zou de techniek wel een upgrade kunnen gebruiken, dan hoef je enkel een ander chassis aan te schaffen. Ook het stuur heeft geen vaste plek meer, doordat een stuurstang ontbreekt kun je het stuur met een druk op de knop in enkele seconden naar de andere kant van het dashboard laten schuiven. Handig als je op vakantie gaat naar Engeland. Pedalen zijn er niet, gas geven doe je door de handvatten van het stuur te draaien, remmen doe je door erin te knijpen.

Hoewel General Motors van de Hy-Wire een volledig werkend prototype bouwt, komt het niet tot productie of verdere ontwikkeling van het concept. In 2003 verklaart het bedrijf nog dat het er zeker van was dat ze in 2010 een productieklaar model klaar zouden kunnen hebben, maar we weten ondertussen dat het niet zo heeft mogen zijn. En dat is eigenlijk best jammer, want het idee is goed.

GM Hy-Wire


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.