Tesla wil over een paar jaar de Model E introduceren. Omdat General Motors niet achter kan blijven, werken zij nu ook aan een EV in dezelfde prijsklasse met dezelfde range.

Goedkope elektrische auto’s zijn momenteel de hoogste prioriteit van GM. Met de Cadillac ELR, die later dit jaar op de markt wordt geïntroduceerd, moeten zij in Tesla’s vaarwater terecht komen. Echter, dit is niet genoeg om bovenaan de ladder te komen. Volgens Doug Parks, GM’s vicepresident global product programs, moeten de prestaties van de Chevrolet Volt omhoog en de kosten verder oplaag.

GM heeft de techniek in huis om de 72.600 euro Model S te evenaren, maar om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken (en dus om competitief te blijven) moet het goedkoper kunnen. Momenteel heeft GM slechts één kleine EV op de markt, de Chevrolet Spark EV. Deze wordt alleen verkocht in Oregon en Californië en haalt bij lange na niet de range van de Tesla Model E (ruim 300 km), die eind 2016 op de markt komen voor 30.000 USD. Wanneer GM hun budget EV (een opvolger van de EV1?) zullen introduceren is niet bekend.

Aan de verbetering van accu’s op het gebied van prestaties en range is ook gedacht. GM heeft bekend gemaakt dat zij hun batterijlaboratorium bij hun technische centrum buiten Detroit zullen uitbreiden tot 7900 vierkante meter, drie keer zo groot als het eerst was. Met deze investering van 20 miljoen dollar in nieuwe testmogelijkheden wordt dit het grootste batterijlaboratorium van Noord-Amerika dat wordt gerund door een autofabrikant. Het resultaat zullen betere, maar vooral ook goedkopere accu’s zijn. (Via Reuters)

UPDATE: CEO Dan Akerson heeft aangegeven de concurrentie met Tesla aan te gaan via Cadillac. “If you want to compete head-to-head with Tesla, and we ultimately will, you want to do it with a Cadillac.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.