Ondanks alle reclames blijft het verwarrend hoe al die nieuwe technologieën voordelen bieden in de echte wereld. GM legt het uit.

Pam Fletcher, Global Chief Engineer for Volt and Plug-In Hybrid Electric Powertrains, vertelt wat de voordelen zijn van hun technologieën. GM biedt drie opties voor hun (semi-)elektrische voertuigen: eAssist, range extenders en volledig elektrische auto’s.

Allen besparen brandstof en reduceren de afhankelijkheid van benzine en de CO2-uitsoot, zonder het gemak van autorijden te verliezen. Welke optie het beste is, is afhankelijk van de grootte van het voertuig en de taken die ervan worden verlangd.

eAssist

eAssist zorgt voor een brandstofbesparing van ongeveer 25 procent ten opzichte van een traditionele verbrandingsmotor. Deze optie wordt aangeboden op de Buick Lacrosse en Regal, Chevrolet Malibu en 2014 Impala. Ideaal voor mensen die een grote sedan willen met het verbruik van een hatchback, mits zij bereid zijn er één te importeren.

De genoemde auto’s vallen niet onder de categorie hybride. Hiervoor moeten er twee vormen van aandrijving aanwezig zijn, zoals elektriciteit en benzine. Met eAssist is benzine nog altijd de enige vorm van brandstof. De motor heeft een kleine elektromotor en litium-ion batterij bij zich, waarmee de auto een extra zetje krijgt tijdens het accelereren. Tijdens het remmen wordt de energie opgeslagen in de batterij, en bij stilstand zorgt het systeem er ook voor dat de motor afslaat om brandstof te besparen. Zoals bij een start-stop systeem gaat de motor weer draaien als de rem wordt losgelaten.

Range Extender

“Extended Range electric vehicles” (EREV’s) rijden elektrisch tot de batterij leeg dreigt te raken. Een benzinemotor slaat aan om bij te laden en fungeert hierbij puur als generator. De aandrijving blijft voor de rekening van de elektromotoren. Dit is een ideale oplossing voor mensen die elektrisch naar hun werk willen rijden, maar wel de mogelijkheid willen hebben om ook langere afstanden af te leggen.

Een EREV heeft een grote batterij en een kleine motor, maar dit maakt hem geen hybride. Een EREV zoals de Chevrolet Volt rijdt ongeveer 60 kilometer elektrisch, waarna de motor bijspringt voor een ongelimiteerde range. Om de accu weer volledig op te laden, moet de stekker in een 120 of 240 Volt stopcontact worden gestoken.

Wie het voor elkaar krijgt om altijd elektrisch te rijden, hoeft dus niet te tanken. Gemiddeld stoppen Volt-rijders eens in de 1.450 kilometer of 6 weken bij het benzinestation. Naast de Volt kan er later dit jaar worden gekozen voor de Cadillac ELR EREV.

Volledig elektrische auto’s

De Chevrolet Spark EV rijdt puur elektrisch. Wel is de range met 132 kilometer langer dan die van de Volt. Om de accu te laden wordt de stekker in een 120 of 240 Volt stopcontact gestoken. Bij een snellader wordt de accu voor 80% opgeladen in 20 minuten.

De auto zal eerst worden verkocht in Californië en Oregon, maar ook Nederland mag ‘m binnenkort verwelkomen. Dit is goed nieuws, want wij hebben hier volop stadsverkeer; precies waar de Spark EV op gericht is.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.