Het lijkt een open deur, maar hier recentelijk onderzoek naar gedaan.

Wetenschappers van de Universiteit Utrecht en het Planbureau voor de Leefomgeving concluderen in het Tijdschrift Vervoerswetenschap dat gezondheidsvoordelen van fietsen ten opzichte van autogebruik aanzienlijk groter waren dan de nadelige effecten.

Negatieve gezondheidseffecten

Stimulering van het fietsgebruik heeft voordelen voor de maatschappij vanwege verminderde emissie van luchtverontreinigende stoffen, broeikasgasemissies en verhoogde lichamelijke activiteit. Maar er treden mogelijk ook negatieve gezondheidseffecten op door inademing van verontreinigende lucht en risico’s op verkeersongelukken.

De onderzoekers rekenden met een scenario waarin 500.000 personen dagelijks korte autoritten vervangen. De risico’s van luchtverontreiniging, verkeersongelukken en fysieke activiteit kwantificeerden zij op basis van internationale literatuur en zijn uitgedrukt in winst of verlies van levensverwachting.

Balans

Voor de individuen die van de auto op de fiets stappen, is gemiddeld de winst in levensverwachting door lichamelijke activiteit veel groter (3–14 maanden) dan het mogelijke verlies door luchtverontreiniging (0,8–40 dagen) en verkeersongelukken (5-9 dagen).

Voor de samenleving als geheel, is de balans nog gunstiger, vanwege verminderde emissies, broeikasgassen en verkeersongelukken.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nu is er ook wel eens onderzocht dat fietsen JUIST slecht is (Neem dit even met een korreltje zout).

Onze voedselproductie is namelijk zo ontzettend inefficiënt dat er meer CO2 vrij komt bij het eten produceren dat jij verbruikt tijdens het fietsen dan dat er vrij zou komen bij het rijden met een auto.

Neemt niet weg dat ik elke dag gewoon naar kantoor fiets (10 min) omdat het ook beter voor mezelf is.

@widodh: Wanneer ik op de fiets naar het werk ga (35km enkel) eet ik welliswaar iets meer (denk zo’n 1000kcal aan hoofdzakelijk energierepen) maar dit weegt echt niet op tegen het verbruik van 5,6 liter diesel lijkt me.

Het gerucht dat CO2 slecht is geloof ik uberhaupt niet, Fijnstof en roet daarintegen wel.

@melkkoe: als wetenschap een geloof wordt, ben je verkeerd bezig.

En wanneer letterlijk iedereen die op fietsafstand van het werk woont ook daadwerkelijk met de fiets gaat, dan wordt de luchtverontreiniging ook minder.

Maar van rubber komt toch ook fijnstof? Dus kan je beter lopen. 😛

@Larrs: wel op blote voeten dan

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.