GMC Sierra Denali
Komen we al in tijden van suv-schaamte terecht? Of groeit het segment van crossovers, suv’s en terreinwagens nog altijd, evenals de auto’s dat doen? Het lijkt een oersimpele wetmatigheid. Grote auto’s zijn duurder, waardoor de marges hoger liggen.

General Motors heeft zijn plannen voor de introductie van elektrische auto’s op tafel gelegd, het gaat om het BT1-programma. Er kunnen hoofdzakelijk pickup’s en suv’s worden verwacht. Soms duur, maar zonder uitzondering gaat het om energieslurpend vervoer. Een nieuwe EV1 hoeft niet te worden verwacht. De productielocatie Detroit-Hamtramck krijgt een kapitaalinjectie van 3 miljard dollar (2,7 miljard euro) en wordt daarmee gereed gemaakt voor de productie van elektrische terreinwagens en busjes.

De eerste elektrische auto die op de markt komt is een pickup, die wordt verwacht in het jaar 2021. In het jaar 2022 komt er een performanceversie van de pickup. Voor 2023 is er een elektrische suv voorzien. Bronnen zetten erop in dat GMC de pickup krijgt en dat de suv van het merk Cadillac is.

Hummer keert mogelijk terug als ev-merk. Een imago van onverzettelijkheid – een evident krijgshaftig uiterlijk met dank aan de legergeschiedenis – valt deze dagen naar het schijnt goed te combineren met elektrische aandrijving. Nu afwachten of er bluf-suv’s komen, of dat er een nieuwe generatie van zwaargewichten op komst is.

De concurrentie is in ieder geval stevig. Want zeker op de Amerikaanse markt worden er veel elektrische terreinwagens verwacht, van Bollinger, Ford, Rivian en Tesla, om het rijtje gelijk maar op te dreunen. (Via: reuters.com)

Beeld: GMC Sierra Denali, een forse pickup uit de stal van General Motors


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.