Naast het steeds efficiënter maken van de motoren die we in onze auto’s gebruiken, is gewichtsbesparing één van de belangrijkste instrumenten om auto’s zuiniger en minder vervuilend te maken. Daar waar het kan, wordt staal steeds vaker verruild voor alternatieven als bijvoorbeeld aluminium en carbon.

Een nadeel van aluminium en carbon is dat deze materialen beduidend duurder zijn dan staal en bovendien staal niet altijd kunnen vervangen. Staal wordt al jaren voor de meest uiteenlopende toepassingen gebruikt en technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat staal sterker, goedkoper en lichter is geworden. Harder staal is minder gemakkelijk toe te passen bij de constructie van auto’s, terwijl meer flexibel staal onvoldoende stijf is.

Het bedrijf NanoSteel claimt een doorbraak te hebben bereikt op dit gebied. Harder staal, maar beter te vormen en bovendien lichter dan het staal dat momenteel in de automotive industrie wordt gebruikt. Daarbij kan het verbeterde staal gewoon op conventionele manier worden verwerkt, zonder dat er dus speciale technieken of nieuwe machines nodig zijn. Het gewicht dat hiermee per auto kan worden bespaard is volgens NanoSteel CEO David Paratore niet kinderachtig: “We’re not talking about saving grams. We’re talking about saving kilograms”.

De technologie van ziet er dusdanig veelbelovend uit dat GM Ventures, de investeringsmaatschappij van General Motors, heeft besloten te investeren in NanoSteel. Jon Lauckner, een technische topman van GM: “Over the next several years, light-weighting of vehicles will be a major focus area to improve fuel economy. NanoSteel’s nano-structured alloys offer unique material characteristics that are not available today, making them a potential game-changer”.
Details over de wijze waarop en mate waarin GM in NanoSteel investeert, zijn niet vrijgegeven.

In onderstaande video wordt een en ander verteld over NanoSteel.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik wacht wel totdat er meer bekend is over de eigenschappen van dit soort staal. Het filmpje geeft maar weinig informatie vrij (iets met patenten wss?), jammer maar helaas.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.