GM Impact
In januari 1990 trekt General Motors het doek van misschien wel een van de meest bepalende conceptcars van de afgelopen decennia: de GM Impact.

Stroomlijn lijkt het toverwoord bij de GM Impact, zelfs 25 jaar na zijn introductie op de Los Angeles Auto Show in januari 1990 oogt de auto nog altijd niet bijzonder ouderwets. Toegegeven, het design is duidelijk afkomstig uit de jaren ’90, maar de extreme stroomlijnvorm met dichte wielkasten en aalgladde carrosserie geven de Impact een futuristische uiterlijk. De enige andere productieauto die 25 jaar na dato zo compromisloos is ontworpen met een zo laag mogelijke luchtweerstand als uitgangspunt, is de Volkswagen XL1.

Heeft de Volkswagen XL1 ondanks zijn futuristische uiterlijk nog een verbrandingsmotor onder de kap, de GM Impact is volledig elektrisch. De wagen snelt volgens GM in 8 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 160 kilometer per uur. In 1994 worden vijftig Impacts met de hand gebouwd en door vrijwilligers gedurende testperiodes van een of twee weken getest. In de regio Los Angeles verwacht GM zo’n tachtig aanmeldingen, maar is gedwongen de inschrijving te sluiten wanneer 10.000 mensen zich aanmelden om de impact te testen. In New York zijn er zelfs 14.000 mensen die wel voor korte tijd een elektrische auto willen testen.

Uiteindelijk komt in 1996 de GM EV1 uit, de eerste in serie geproduceerde moderne elektrische auto. Meer over de GM EV1 lees je in een eerder op Groen7 verschenen artikel. De 50 Impacts worden vernietigd, een lot dat later helaas ook veel GM EV1’s staat te wachten.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.