Jaguar I-Pace
Maar het zijn wel ‘gezonde’ cadeau’s.

De transitie van verbrandingsmotor naar alternatieve aandrijflijn gaat gestaag door. Het is een proces dat niet van het een op het andere moment voor elkaar is. Nu is de problematiek die gepaard gaat met auto’s met een verbrandingsmotor niet in elke omgeving even pregnant.

In het noorden van Nederland, waar het minder dichtbevolkt is, is een auto met dieselmotor niet alleen handiger maar veroorzaakt deze ook minder overlast. In stedelijke gebieden gaat het dubbel zo snel: telkens stoppen en accelereren is niet goed voor het rendement van een dieselmotor en een elektromotor juist wel. Over de uitstoot hoeven we het begrijpelijkerwijs niet te hebben.

Volkswagen e-Crafter '19

Een van de dichtstbevolkte gebieden in Nederland is natuurlijk Amsterdam. Onder de noemer Actieplan Schone Lucht heeft de gemeente aldaar behoorlijk wat plannen klaarliggen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een van de plannen is dat alle bedrijfswagens in 2025 uitstootvrij zijn. Dat gaat nog een heel karwei worden.

Renault Kangoo

De gemeente Amsterdam wil dat faciliteren door middel van subsidies. De hoeveelheid geld die je kan ontvangen om een elektrische bedrijfsauto te kopen varieert. Als het gaat om een klein busjes van het formaat Kangoo, bedraagt het 3.000 euro, maar kan oplopen tot 40.000 voor een uitstootloze vrachtwagen. Ook werkt de gemeente aan een subsidieregeling voor de sloop van auto’s met een dieselmotor.

Fotocredit: @jmwxantia via Autojunk.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.