Tesla Model 3
Het heeft even geduurd, maar Elon gaat ons nu beschermen tegen zijn eigen creatie.

Na een aantal ongevallen waarin de automatische piloot van Tesla een rol speelde, acht Musk de tijd rijp voor wat veranderingen. Op 7 mei van dit jaar kwam een voormalig Navy-SEAL om het leven terwijl hij aan het chillen was achter het stuur van zijn zelfrijdende Model-S.

Aanvankelijk probeerde Tesla met behulp van statistische analyses af te doen als een voorval dat simpelweg in de lijn der verwachtingen lag. Op een bepaald aantal gereden kilometers kun je nu eenmaal een x-aantal doden verwachten, aldus Tesla. Internationaal vielen echter verschillende instanties over de technologische pionier heen. Onder andere onze RDW wilde het een en ander gaan onderzoeken.

Tesla heeft zich nu klaarblijkelijk eindelijk gerealiseerd dat ze, al is het maar voor het imago van hun producten, actie moeten ondernemen. Elektrek meldt dat waar eindbaas Musk eerst nog van plan was slechts een blogpost te schrijven waar hij zijn gewaardeerde klanten de les leest over hoe ze AutoPilot moeten benaderen, er nu toch ook technische veranderingen aan het systeem worden doorgevoerd.

De belangrijkste wijziging heeft betrekking tot de ‘Disengage’-functie van het AutoPilot-systeem. Deze functie behelst een sequentie van handelingen die nu al in de automatische piloot geprogrammeerd zijn en is bedoeld om AutoPilot uit te schakelen als de bestuurder te lang inactief achter het stuur zit. De zintuigen van de bestuurder worden dan gebombardeerd met geluids- en beeldsignalen en als daar niet op gereageerd wordt remt de auto af.

Voorheen kon je als je ‘te laat’ was maar nog een beetje doorrolde de AutoPilot meteen weer inschakelen, maar na de update zal je als de Disengage-functie geactiveerd is eerst tot een volledige stop moeten komen en de auto moeten uitschakelen en opnieuw opstarten voordat je AutoPilot weer aan kan zetten.

Voor ongebreidelde liefhebbers van AutoPilot is er echter ook nog goed nieuws, want tegelijkertijd wordt het systeem ook uitgebreid met een mogelijkheid om afslagen te nemen op de snelweg. Als dat nou maar wel goed gaat…


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mooi. Technische vooruitgang is leuk, maar het moet wel reëel blijven. Autopilot van tesla is dit niet. Je kunt simpelweg niet van mensen verwachten dat ze nog opletten, daarvoor hebben mensen meer stimulans nodig. Weg met dit systeem waarvan ze zelf zelfs zeggen dat het niet volledig zelfstandig is.

@lekbak: het systeem doet exact wat Tesla zegt. De mens is de zwakke schakel. Autopilot is fantastische in de dagelijkse file.

@stanny: de mens had er nooit bij betrokken moeten worden. En het is een fundamentele fout van tesla dat ze dat wel doen.

@lekbak: Natuurlijk kunnen we dat wel van mensen verwachten.
Die zelfde mensen rijden toch ook niet met 130 achterop een vrachtwagen omdat ze CruiseControl gebruiken?

@Donstil: en @stanny: mensen hebben een bepaalde stimulans nodig om iets te kunnen. Dat weten jullie eigenlijk ook wel, want iedereen, ook jullie, raken afgeleid bij iets wat erg saai is. Autopilot is precies dat, saai. Toch verwacht Tesla dat mensen geconcentreerd genoeg opletten om in te grijpen voordat het fout gaat. Dat kan niet. Dat kunnen mensen niet. Zo zwart-wit is het nou eenmaal want wij zijn geen robots. Dit betekent dat zolang de autopilot van tesla een proefversie is het niet kán functioneren zoals tesla graag wil. De huidige autopilot van tesla is dus gewoon een hele dikke faal en een nog dikkere middelvinger naar de veiligheid van hun klanten en alle andere weggebruikers.

@lekbak: Je hebt gedeeltelijk gelijk. De mens is van nature lui en zal inderdaad minder opletten bij Autopilot, maar ook bij (adaptieve) cruise control enz.

Ik moet zeggen dat Autopilot niet saai is, eerder interessant om in het oog te houden in de saaie file en traag verkeer. Hier is AP waarschijnlijk zelfs veiliger dan vermoeide mensen achter het stuur of mensen die afgeleid zijn door de GPS of smartphone. Probleem is inderdaad dat sommige mensen teveel verwachten van nieuwe systemen. Dit komt ook omdat alle constructeurs doen alsof hun systeem 100% veilig is. Als je naar de reclame van de nieuwe E-klasse kijkt dan zou je denken dat je zelfs geen stuur meer nodig hebt.

@Donstil: bij die vrachtwagen is de mens actief betrokken door deze te laten sturen. Mensen kunnen geen bijna foutloze machines controleren. Jij raakt immers ook afgeleid als je naar een saai iets moet kijken. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar. Zo zwart-wit is het.

@lekbak: hmm, ik heb geloof ik iets niet helemaal goed gelezen in de reactie waar ik op reageer. Maargoed. Bij reguliere cruise control (al dan niet adaptief) moet de mens zelf sturen en is die daardoor actief betrokken bij het geheel.

@lekbak: er zijn hele volksstammen die uren naar een dobber in water kunnen staren, of een hele voetbalwedstrijd kunnen volgen, uren lang een boek lezen, een hele dag op het strand liggen of zelfs een hele aflevering van Game of Thrones kunnen kijken zonder daarbij in slaap te vallen. Waarom zou het verkeer in de gaten houden dan anders zijn?
Ik zal de eerste zijn die zegt dat veel mensen (ik inlcuis) dat niet kunnen, maar er zijn ook best veel mensen die het wel kunnen. Voor hen is er de autopilot.

Zou onze Musketier het dan eindelijk goed doen?

Mensen zijn gemaakt om actief processen aan te sturen. Bijvoorbeeld rijden. Monitoren van processen is veel lastiger. Kijk maar naar de historie van ongelukken in de luchtvaart. Automatisering van besturing is niet zaligmakend. Het brengt nieuwe en soms grote risico’s met zich mee.

Het blijft natuurlijk zo dat Tesla het FALEN van Autopiloot nog steeds VOLLEDIG op de inzittende blijft afwikkelen in plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Als er een ding is waar mensen slecht in zijn, is het het controleren wanneer een machine een fout maakt. Zeker als die machine maar eens in de 100.000 uur of minder een significante fout maakt.

Autopilot juist levens tot op heden:
https://electrek.co/2016/07/21/tesla-autopilot-saved-life-prevented-serious-injury-pedestrian-dc/

https://electrek.co/2016/07/24/tesla-model-s-autopilot-crash-prevented-video/

https://electrek.co/2016/08/05/tesla-model-x-driver-autopilot-drive-hospital-embolism/

En het is ook nog eens de veiligste auto ooit gebouwd. Ik voel me 10x veiliger in mijn Tesla dan in een normale auto.

@stfu: was niet als reactie op degene boven mij bedoeld. Foutje.

@martinus: Waarom SCHREEUW je zo?

Als die mensen zelf toch niet willen opletten, dan nemen ze toch lekker het Ov? Cruise control oke, dat is ideaal. Maar dit nee, dank je wel

Maar als door de machine en ondanks het falen van de mens op het controleren van de machine, onder de streep de veiligheid toe neemt, moeten we dat gebrek van de mens misschien maar voor lief nemen.

In het ongeval waaraan wordt gerefereerd zag de adaptive cruise control de vrachtwagen niet. Er zullen legio voorbeelden te vinden zijn waarbjn adaptive cruise control van andere merken eveneens niet functioneerde, maar wat keurig onder de pet is gehouden.

@pramm:
Of Tesla nu veiliger is weten we niet.
De eerste dode is in iedergeval bij een lager ‘totaal aantal testkilometers’ gevallen dan het gemiddelde aantal kilometers dan er in Nederland worden afgelegd voor er een verkeersdode valt.

Dat het veiliger wordt.. lijkt mij evident.

Maar wat mij betreft hoort bij het overnemen van de besturing door Tesla, ook het nemen van de verantwoordelijkheid bij fouten door Tesla.

@pramm: bij adaptieve cruise control stuurt de mens nog. Dat is een heel groot en belangrijk verschil want bij tesla’s autopilot is de mens niet actief betrokken.

Het wachten is nu natuurlijk op de eerste de beste randdebiel die zijn Tesla midden op de snelweg stil zet om zijn geliefde autopilot weer in te kunnen schakelen en verder te gaan met Pokemon Go

Toch lullig als je net op de achterbank van je fake-taxi zit.

Flauwe titel. AutoPilot is veiliger dan wanneer een mens rijdt.

Alle begin is moeilijk.

Grootste probleem is de niet autonoom rijdende auto. Als alle auto’s op een snelweg autonoom rijden kan er niets gebeuren. Die dingen communiceren dan met elkaar en weten al een kilometer op voorhand op welk vak en aan welke snelheid ze best kunnen rijden om vlot de afrit te nemen. Maar doordat er ‘gewone’ auto’s tussen rijden moet de huidige autonomist met heel veel rekening houden.

Dat is onvermijdelijk – we kunnen niet van vandaag op morgen alle auto’s vervangen – en op zich is dat goed ook. Eenmaal buiten de snelweg is er sowieso veel meer om mee rekening te houden. Fietsers, voetgangers, overlopende honden en katten, kleine wegenwerken, foutparkeerders, etc… De kennis en technologie die nu wordt opgebouwd zal daar z’n ware nut vinden wanneer het op de snelweg niet meer nodig is.

Ik vraag me soms af hoe lang het gaat duren eer ‘gewone’ auto’s verboden zijn op de snelweg. Want dat is ook een onvermijdelijke stap. Wie waagt een gokje?

Met of zonder Autopilot (die hoofdletter P hoeft niet): je kan niet alle aanrijdingen voorkomen. Helemaal niet als je 120+ over een snelweg rijdt, zelf niet oplet en er steekt ineens een vrachtwagen over. Die berijder heeft daarentegen wel aangetoond dat niet iedereen met het systeem overweg kan, daarom snap ik deze update wel. Ik heb het systeem van Volvo ook getest, wat een verschrikking was dat. Ging alle kanten op, reed over lijnen en je ziet niet duidelijk in je scherm wat de auto ziet. Ben daardoor nog blijer met mijn Autopilot dat WEL goed werkt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.