In Genève werd het idee van een Peugeot 208 HYbrid FE geïntroduceerd. Peugeot en Total sloegen de handen ineen om een auto te ontwikkelen die snel is (0 tot 100 km/h in 8 seconden), maar tegelijkertijd weinig CO2 uitstoot (49 g/km).

Om dit te bereiken werd er gelet op de aerodynamica, aandrijving, brandstoffen en smeermiddelen. De auto heeft een veel lagere luchtweerstandscoëfficiënt dan het standaardmodel, en speciale banden en velgen zorgen voor een lage rolweerstand. Het gewicht is met 200 kg afgenomen door het gebruik van composietmaterialen en polycarbonaten in carrosseriedelen, ruiten en het interieur.

Ook de driecilinder VTi motor werd flink onder handen genomen. Hij kreeg een grotere inhoud (1,2 liter in plaats van 1,0), thermomanagement en een speciale verbrandingscyclus, het draaiende gedeelte en de cilinderkop werden lichter en de inwendige wrijving nam af door een diamantkoolstoflaag. De elektromotor en lithium-ion accu zijn gebaseerd op die uit de Peugeot 908 HYbrid4 Le Mans racer. Het geheel wordt gelinkt aan een EGC versnellingsbak.

De aandrijflijn schijnt klaar te zijn voor productie en zal ook in andere modellen worden toegepast.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.