De BMW X5 FCEV, de eerste BMW op waterstof is in aantocht. Hoe lang duurt het wachten en hoe is het met het prestatieniveau gesteld? De eerste antwoorden komen van BMW zelf.
Detail van BMW's waterstofaandrijflijn

De BMW X5 is de eerste, binnen enige jaren krijgt die auto de beschikking over een brandstofcel. In die hoedanigheid zal de suv eerst in een kleine serie worden verkocht, we hebben er eerder al over bericht.

Er wordt samengewerkt met Toyota, dat ook als het op waterstof aankomt een grootmacht is en haast een oudgediende mag worden genoemd. Iedereen die dat wil kan immers een Toyota Mirai aanschaffen, binnenkort is zelfs de tweede versie van die auto verkrijgbaar. Om de aandacht van het brede publiek vast te houden en om aan te tonen dat het BMW menens is op het vlak van duurzaamheid, wordt geleidelijk steeds wat meer naar buiten gebracht over de BMW-met-brandstofcel.

De BMW i Hydrogen NEXT – zoals BMW zijn aandrijving met brandstofcel aanduidt – is goed voor 125 kW (170 pk). Daar blijft het niet bij. Gecombineerd met de immer aanwezige elektromotor bedraagt het piekvermogen 275 kW (374 pk), het gaat overigens om de elektromotor die eveneens zal worden gebruikt in de BMW iX3.

Een kleine serie van de BMW X5 FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle met waterstofaandrijving is er vanaf 2022 om de techniek te testen in de alledaagse werkelijkheid. Een brede toepassing volgt in de tweede helft van dit decennium, of zelfs nog later. Eerst wordt gewacht op het moment waarop waterstof breed beschikbaar is en op duurzame wijze wordt opgewekt. Daarmee zal waterstof nog wel even de brandstof van de toekomst blijven, ook bij concurrent Mercedes-Benz duurt het wachten minstens zo lang.

Bij BMW zet de komende jaren in op verschillende vormen van aandrijving, plugin-hybride en volledig elektrisch zijn aan de winnende hand.

Beeld: detail van BMW’s waterstofaandrijflijn


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als ze hard doorwerken en na 25 jaar ontwikkeling er nóg een paar jaar en nóg meer geld tegenaan gooien hebben ze misschien eindelijk een bruikbare waterstofauto wanneer batterij elektrische auto’s al lang de standaard zijn.

Ik vraag me echt af wie er dan nog waterstof zou willen…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.