De subsidie elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) is aan zijn eigen, bescheiden succes ten onder gegaan. De pot was al leeg, maar nu is besloten dat het er dit jaar niet meer inzit om subsidie aan te vragen.

De gemiddelde Nederlandse personenwagen is gemiddeld ruim tien jaar oud. Een subsidieregeling kan bijdragen aan verandering en leiden tot verjonging van het wagenpark. We hebben in het verleden een sloopregeling meegemaakt, in 2020 is de subsidie elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) in het leven geroepen.

Een regeling die tot hogere ev-verkopen moet leiden, onontbeerlijk om de klimaatdoelen te halen. Bovendien is het in lijn is met de verkoopstop van auto’s met verbrandingsmotoren, die voor 2030 is voorzien. Geleidelijk zal bij personenwagens elektrische aandrijving de norm worden.

De subsidie elektrische personenwagens particulieren werkt als volgt: particulieren krijgen bij de aanschaf van een nieuwe ev € 4.000 subsidie. Wanneer een tweedehands ev wordt gekocht, dan is het subsidiebedrag € 2.000. In beide gevallen geldt dat van een catalogusprijs tussen de € 12.000 en € 45.000 wordt uitgegaan, het rijbereik dient tenminste 120 kilometer te zijn. Tesla’s zijn hierdoor nadrukkelijk van fiscale stimuli uitgesloten.

Iets meer dan een week na opening van de digitale loketten was de regeling overtekend, als het gaat om de nieuwe auto’s althans. De subsidiepot is vrij bescheiden. In totaal is er voor 2020 een bedrag van 17,2 miljoen euro beschikbaar, daarvan is 10 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe ev’s en 7,2 miljoen euro voor tweedehands ev’s. Het komt erop neer dat 2.500 nieuwe auto’s worden gesubsidieerd en 3.600 tweedehands auto’s.

Tot 2025 is een bedrag van 252 miljoen euro beschikbaar, onderverdeeld in 152 miljoen euro voor nieuwe auto’s en 100 miljoen euro voor tweedehands auto’s.

Voorheen was het zo dat bij overtekening de subsidieaanvraag automatisch zou doorschuiven naar het volgende jaar en eventueel zelfs naar het jaar daarop. Maar omdat de regeling klaarblijkelijk een te groot succes is, komt dit principe binnen een paar weken tot een einde. Wie van plan is om een elektrische auto te kopen en voor subsidie in aanmerking wenst te komen, is genoodzaakt de aanschaf tot 2021 uit te stellen. Het is hierbij sterk te vraag welk subsidiebedrag nog rest voor het volgende jaar, want hierover worden geen uitspraken gedaan in de Kamerbrief waarin de beleidswijziging wordt aangekondigd.

Beeld: MG ZS EV


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.