De prijs van een EV accu zal in 2020 zijn gehalveerd.

Johnson Controls Inc. en LG Chem, beiden grote producenten van litium-ion accu’s, scheppen deze verwachting. Dit is een minder grote prijsafname dan eerder werd aangenomen door onderzoeksbureau’s McKinsey en Pike Research.

In de elektrische aandrijving is de batterij het duurste onderdeel. Per kilowattuur moet er ongeveer 500 dollar worden betaald, waardoor de accu al snel de helft van de auto kost.

Toch zal een goedkopere accu niet direct leiden tot een goedkopere EV. Er bestaan nog geen standaard systemen voor het monitoren en aansturen van de batterijen. Bij een nieuwe accu moet de software worden aangepast, waardoor de kostenbesparing teniet wordt gedaan. (Via Z24)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De nogal boude stelling dat lagere accuprijzen niet tot lagere autoprijzen leiden wordt op dit moment al ontkracht door de prijsontwikkeling bij de Nissan Leaf en de Chevy Volt (in de VS). Die zijn vele duizenden dollars goedkoper geworden, mede mogelijk gemaakt door de gedaalde accuprijzen (en in het geval van de Leaf ook door lokale productie).

@mattraket: idd ik snap de logica totaal niet en de verklaring van aansturing door software door wordt.
Dat geloof ik niet.

Door meer kennis opbouw is de ingenieur juist beter instaat zijn, hardware en software aansturing te maken.

Je maakt een standaard per model.
En van auto’s verwacht ik een kwa stuctuur dat ze allemaal naar de platte bodemplaat gaan zoals o.a. tesla.

De backbone manier van opbouwen is een oplossing omdat men zo gewend is daar de transmissie en aandrijving te hebben in een chassis.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.