BMW i3
De BMW i3 is een vaste waarde op de ev-markt en zal dat nog wel even blijven.

De elektrificatiestrategie van BMW schreeuwt mainstream, een (deels) elektrische aandrijflijn wordt de norm. Verwacht dus erg veel plugin-hybrides en een redelijk aantal volledig elektrische BMW’s. Er wordt niet langer ingezet op een i-reeks met buitenissige auto’s met een bepaald niet gangbare aandrijflijn. Hoewel de BMW i8 ondanks een vrij spectaculair uiterlijk toch stiekem een plugin-hybride is. Mogelijk komt er een opvolger van de i8, wat natuurlijk een ware image builder belooft te worden. De BMW i3 zal naar verwachting worden geslachtofferd.

De BMW i3. Lichtgewicht ev vol hoogwaardige techniek. Met een framewerk van carbon, een carrosserie die deels is uitgevoerd in kunststof versterkt met carbon (carbon fiber reinforced polymer), niet direct zichtbare magnesiumdelen in het interieur en aluminium wielen. Het imponerende materiaalgebruik is geheel in lijn met het uiterlijk, niet door iedereen wordt de auto als een lust voor het oog beschouwd. Het is een waarlijk avantgrdistische ev. Met trouwens een gewicht van 1345 kg en een accupakket van inmiddels 42 kWh.

Een directe opvolger komt er niet en het levenseinde is ook nog niet in zicht. De Mini Cooper S E heeft exact dezelfde aandrijflijn (zij het met een accupakket van 33 kWh). Dat betekent dat BMW het volste vertrouwen heeft in de aandrijflijn. Zo lang de BMW i3 behoorlijk blijft verkopen, zal de auto worden gebouwd. Daar lijkt het althans op. Ten overstaan van AutoExpress verschaft Pieter Nota, lid van de raad van bestuur van BMW niet direct duidelijkheid.

De BMW iX3 is de eerstvolgende volledig elektrische BMW, terwijl de BMW iNEXT behoort tot de nieuwe en meer alternatieve lichting behoort. Meer over de toekomstplannen van BMW in DIT artikel.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.