Niet alleen het volume van oplaadpunten zit in de lift, ook het gebruik ervan zit in de lift. Sinds september 2011 is dat zelfs vervijfvoudigd.

Oplaadpuntenverstrekker Stichting e-laad houdt op een slimme manier data bij over het oplaadgedrag. De meest recente cijfers laten in alle opzichten een stevige groei zien: meer oplaadmogelijkheden, en meer elektrische auto’s op straat. Aan het begin van 2012 stonden er nog zo’n 1.000 oplaadpunten in Nederland, in september was dit aantal al naar 2.000 exemplaren gegroeid.

Het allereerste publieke oplaadpunt voor elektrische auto’s van stichting e-laad werd in oktober 2009 geopend door Ruud Lubbers. Drie jaar later zijn er dus al meer dan tweeduizend publieke oplaadpunten van e-laad verspreid over het land en elke week komen er volgens de stichting nieuwe bij.

De verzamelde statistieken van e-laad geven onder meer het volgende beeld: groei in het aantal geplaatste laadpunten, aantal transacties, aantal gebruikte laadpasjes (indicatie voor aantal e-rijders die gebruik maken van de publieke oplaadpunten van e-laad) en groei in het stroomverbruik. De meeste gebruikers laden hun elektrische wagen op rond het middaguur of aan het begin van de avond. Ook blijkt dat de helft van de gebruikers minimaal op vijf plaatsen gebruik maakt van oplaadpunten. Slechts 11 procent houdt vast aan een laadpaal.

De groei van het aantal oplaadpunten in beeld:

Het totale stroomverbruik:

De toename van het aantal laadpassen (die toegang geven tot een oplaadpunt).

Onderstaande grafiek geeft een overzicht van de tijd waarin EV’s aan een oplaadpunt zijn gekoppeld. Veel auto’s staan minder dan een uur aan de oplaadpaal. Maar in nog veel meer gevallen staat de auto urenlang aan een oplaadpaal gekoppeld. De werkelijke laadtijd werd hierin niet meegenomen.

Alles over de toenemende verkoop van elektrische en hybride auto’s met een range-extender lees je in dit artikel.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.