Een lithium-ion accupakket bestaat uit meerdere aan elkaar gekoppelde accucellen. Tijdens het opladen moeten deze individuele cellen gelijkmatig worden opgeladen en tijdens het gebruik ook weer gelijkmatig ontladen. Mensen die met het wat serieuzere radiografisch speelgoed spelen, kennen dit principe wellicht van de Lipo-accu’s.

Voor het opladen van de accu’s is een zogeheten balancer nodig die tijdens het laadproces de individuele cellen steeds om beurten een stukje verder oplaadt, totdat alle cellen volledig zijn opgeladen.

Aangezien de prestaties van de accu worden bepaald door de zwakste cell in het accupakket, is het van belang dat de cellen gelijkmatig ontladen. Het is immers zo dat wanneer één cell leeg is, er geen gebruik meer kan worden gemaakt van de accu en deze weer moet worden opgeladen, zelfs wanneer de andere cellen nog niet leeg zijn.

Het Amerikaanse bedrijf International Rectifier is gespecialiseerd in power management technologie. Zij hebben een geavanceerd energie management systeem voor EV’s ontwikkeld genaamd Evaira, waarmee de prestaties van de accu naar eigen zeggen significant worden vergroot.

Via complexe algoritmes worden verschillende eigenschappen iedere individuele cel gemonitord en de lading en belasting vervolgens dynamisch op afgestemd. International Rectifier claimt dat dit systeem designers meer flexibiliteit geeft bij het ontwerp en de keuze van de meest geschikte accu. Het systeem wordt op de SEMA 2011 in Las Vegas (1-4 november) gepresenteerd. (via: greencarcongress)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En geldt dit ontlaad principe ook in het algemeen voor Lithium-Ion accu’s?

Zoals die ook voor laptops en mobiele telefoons gebruiken worden?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.