Gazelle e-cargo
Met de fiets van deur tot deur. Oude tijden herleven.

Ware het niet dat deze Gazelle er uiterst hedendaags uitziet. De fiets is doelgericht, opsmuk lijkt te ontbreken en het geheel van buizen doet vermoeden dat er geen grammetje teveel hoeft te worden voortbewogen. De D10 e-cargo is uiteraard elektrisch, trapondersteuning is aanwezig in de vorm van een 250W Bosch Performance CX-motor. Er kan worden gefietst met een gangetje van maximaal 25 km/u. Dat lijkt weinig, maar de gemiddelde snelheid voor een bezorger in binnenstedelijk gebied is ronduit laag. Als het moet kan zelfs de stoep worden opgezocht om te bezorgen, verder is het ruimtegebruik aanzienlijk minder dan de gemiddelde bestelbus die nu nog alom aanwezig is.

De Gazelle D10 e-cargo is gezamenlijk met Aluca ontwikkeld. Aluca richt normaal gezien bestelwagens in en is nu verantwoordelijk voor de bagageboxen met europalletafmetingen die op de fiets staan. Die boxen zijn makkelijk wisselbaar. Op de D10 past één box, de D20 is gecombineerd met een aanhanger goed voor twee boxen.

In het najaar gaat een proef met deze fiets van start bij PostNL, dat meerdere duurzame vervoersmiddelen in gebruik heeft genomen. In 2019 wordt de fiets op de markt gebracht.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.