BMW 335i Akrapovic
De Europese Unie werkt aan een nieuwe regelgeving waarbij het brandstofverbruik van nieuwe auto’s op de weg wordt getest in plaats van in laboratoria.

Door de ‘beschermende’ omgeving van een laboratorium, zoals dichtgetapete deuren / ramen en een glad oppervlak, valt het brandstofverbruik van de geteste auto vaak lager uit dan in de werkelijkheid het geval is. Hierdoor is het ook makkelijker om aan de Europese CO2-eisen te voldoen, maar aan deze mazen in de wet wordt snel een einde gemaakt.

Vanaf 1 september zullen de auto’s strenger worden beoordeeld op hun uitstoot. Volgens een anoniem parlementslid wordt dit voor het einde van dit jaar nog verder aangescherpt met een nieuwe, “real-world” testmethode. Dit moet eerst nog worden goedgekeurd door de EU lidstaten, maar naar alle waarschijnlijkheid zal niet iedereen het hiermee eens zijn. Met name Duitsland heeft zich ter verdediging van hun autofabrikanten al eerder opgeworpen tegen de strikte emissie-eisen. Een strengere verbruikstest, waardoor het halen van dit CO2-doel bemoeilijkt wordt, zal ze dan ook in het verkeerde keelgat schieten.

Naast verbruik en CO2 zal er ook beter worden gekeken naar de hoeveelheid stikstofoxiden (NOX) die wordt uitgestoten. Deze stoffen zijn verantwoordelijk voor longziektes en vele vroegtijdige sterfgevallen, een gevaar dat nog steeds wordt onderschat. NOX-emissies blijken in de praktijk 4 tot 5 keer zo hoog te zijn dan in de huidige tests wordt gemeten. Dit is ook ongeveer 5 keer meer dan het EU-limiet. (via Reuters)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zou terecht zijn, helaas heeft Duitsland een Veto recht, ik zie het dus niet gebeuren.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.