Nissan heeft Lucas Ordóñez, eerste winnaar Nissan PlayStation GT Academy, aangewezen als rijder van de ZEOD RC tijdens de 24-uursrace van Le Mans.

De Nissan is de eerste auto die een complete ronde over het circuit (13,6 km) puur elektrisch aangedreven kan afleggen. Een combinatie van elektromotoren en een 1,5-liter driecilinder turbomotor drijft de Nissan aan. De verbrandingsmotor levert een vermogen van bijna 300 kW, maar weegt slechts 40 kilogram.

Nissan neemt met de ZEOD RC deel aan de race vanuit ‘Garage 56’. Die reserveert de organisator, de Automobile Club de l’Ouest, jaarlijks voor een team dat nieuwe technologie toepast in de auto waarmee het deelneemt aan de 24-uursrace. De Nissan ZEOD RC legt tegenover elke brandstoftank die hij leeg rijdt tijdens de 24-uursrace van Le Mans ook een complete ronde puur elektrisch aangedreven af. Als de verbrandingsmotor de auto aandrijft, wordt de accu opgeladen via het regeneratieve remsysteem. Dat zet de hitte van de koolstofvezel remmen om in elektriciteit waarmee de elektromotoren worden gevoed.

De ZEOD RC is onderdeel van Nissans strategie om in 2015 de titel te winnen in de LM P1-klasse in de 24-uursrace van Le Mans en in het FIA World Endurance Championship.

Lucas Ordóñez won de eerste Nissan PlayStation GT Academy in 2008 en debuteerde in 2011 in de 24-uursrace van Le Mans. Van de drie keer dat Ordóñez inmiddels deelnam aan Le Mans, eindigde hij twee keer op het erepodium in de LM P2-klasse. Ordóñez won ook races in de LM P2-klasse in de Intercontinental Le Mans Cup in 2011 en in de Blancpain Endurance Series in 2012. Onlangs won hij – samen met vier andere winnaars van de GT Academy – zijn klasse in de 24-uursrace van Dubai. Ordóñez was oorspronkelijk testrijder van het ZEOD RC-project, maar nu is hij gepromoveerd tot coureur. Darren Cox, Nissans Global Motorsport Director:

Sinds hij de eerste GT Academy won, heeft Lucas zijn talent en zijn snelheid in allerlei raceauto’s van Nissan gedemonstreerd, in de klassen LM P2, GT3, GT4, Super GT en zelfs V8 Supercar. Die veelzijdigheid speelde een essentiële rol bij ons besluit om hem als eerste coureur vast te leggen om te racen in de ZEOD RC. De ZEOD RC is een unieke auto, compleet anders dan andere auto’s. Iedereen die hem rijdt, moet zich volledig aanpassen aan een heel afwijkend rijkarakter. De drie coureurs die hem op Le Mans gaan rijden, moeten heel flexibel zijn en gretig om nieuwe dingen te leren. Maar dan zijn ze wel deel van een heel bijzonder project, dat niet alleen voor Nissan uiterst belangrijk is, maar voor de auto-industrie als geheel.

Enkele vragen aan Lucas Ordóñez

V: Wat vind je ervan dat je met de ZEOD RC op Le Mans gaat rijden?

A: Ik kijk er echt naar uit. Het is een spannend project, niet alleen voor Nissan, maar ook voor mij als coureur. Ik krijg als eerste de kans om een elektrisch aangedreven auto met snelheden boven de 300 km/uur op het circuit van Le Mans te racen. Laat het testen maar beginnen, breng de auto naar Le Mans en laat mij die bijzondere ronden met volledig elektrische aandrijving maar rijden.

V: Wat boeit je zo aan het ontwikkelingsproces van de ZEOD RC?

A: Het is een heel complex proces. Niemand heeft ooit eerder iets dergelijks met elektrische auto’s gedaan dat technologisch zó uitdagend is. Een complete ronde over het circuit van Le Mans met uitsluitend elektrische aandrijving is een ongelofelijke, grensverleggende prestatie. Ik was onlangs in de werkplaats met alle technici die bij het ZEOD RC-project betrokken zijn. En ik zag en voelde hoe zij zich inspannen voor dit project. Het is enorm belangrijk voor Nissan. Het is ook heel ingewikkeld om een verbrandingsmotor én elektromotoren in een auto te integreren met de mogelijkheid om van de ene naar de andere over te schakelen. De benzinemotor levert bijna 300 kW, maar weegt slechts 40 kilo en is bijzonder klein: hij past zo in mijn handbagage als ik met het vliegtuig naar Le Mans kom! Het vermogen in verhouding tot het gewicht van de auto is ongelofelijk gunstig, beter nog dat dat van een Formule 1-auto. Het is een enorme uitdaging, maar dat is juist wat Nissan beweegt – de fabrikant kiest nooit de weg van de minste weerstand.

V: Hoe denk je dat het is om met 300 km/uur over Les Hunaudières richting Mulsanne te rijden zonder motorlawaai?

A: Dat zal een heel vreemde ervaring zijn. Ik ben er wel aan gewend dat de bomen langs de lange rechte weg met 300 km/uur langs me heen schieten, maar dan wel met het enorme lawaai van de Nissan LM P2-motor achter me. Maar nu ga ik het in stilte beleven. Dat vind ik opwindend, iets heel anders. Natuurlijk kan ik bijna niet wachten om het mee te maken.

V: Wat betekent het om een complete ronde van het circuit alleen met elektrische aandrijving te rijden?

A: Het is technisch een heel belangrijke mijlpaal. De mannen van Nissan hebben heel hard aan de ZEOD RC gewerkt om het voor elkaar te krijgen. Het is technisch heel lastig om de elektromotoren en de accu’s te integreren, het is een heel ingewikkeld project. Dit is in elk geval de start van iets groots, van een elektrisch tijdperk in de autosport. En het is een fantastisch proefproject voor de toekomst van elektrische auto’s voor de openbare weg. Nissan wil de eerste zijn op dit gebied. Het ontwikkelingsproces zal moeilijk zijn, maar we beschikken over een heel professioneel team van ingenieurs en technici. Iedereen zal verbaasd zijn over de dingen die Nissan kan doen op het gebied van elektrische aandrijving.

V: Wordt het een leerzame ervaring met alle bedieningsorganen in de cockpit?

A: Voor mij als coureur zijn er natuurlijk nieuwe knoppen op het stuur, zoals de schakelaar om te switchen van de benzinemotor naar de elektrische aandrijving. We zitten nog in een leerproces, maar binnenkort gaan we echt testen. Dan leren we alle finesses van de auto kennen en kunnen we de fans laten zien waartoe de ZEOD RC in staat is en hoe ‘cool’ het is om ermee te rijden.

V: Wat vind je ervan dat je als eerste bent geselecteerd voor zo’n belangrijk project?

A: Ik vind het een zware verantwoordelijkheid. Het is spannend om een van de coureurs te zijn van de ZEOD RC – de eerste elektrisch aangedreven auto die snelheden van boven de 300 km/uur kan bereiken op het circuit van Le Mans. Maar ik vind dat prachtig. Ik weet dat alle grote bazen en andere belangrijke mensen in de autosport het project volgen, maar ik ben gelukkig en trots dat ik erbij betrokken ben. Hopelijk slagen we met elkaar in onze opzet.

Zes jaar geleden won ik de GT Academy. Ik was destijds een gewone student. Het is bizar hoever ik in de laatste zes jaar ben gekomen. Binnenkort bestuur ik immers de meest revolutionaire en uitdagende bolide die sinds lange tijd op het circuit van Le Mans heeft gereden.

Ik had destijds natuurlijk niet gedacht dat ik ooit zou deelnemen aan de 24-uursrace van Le Mans. Maar inmiddels heb ik het al drie keer gedaan en heb ik twee podiumplaatsen én een poleposition op mijn erelijst. Ik voel me nu ook een echte, professionele coureur en ben klaar voor deze nieuwe uitdaging. Ook met elektrische aandrijving moet ik kunnen slagen.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.