BMW V12 LMR
In 2018 zou er zomaar voor het eerst een auto met brandstofcel kunnen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. BMW zou volgens geruchten namelijk werken aan een endurance racer op waterstof.

BMW nam in 1999 voor het laatst deel aan de roemruchte lange afstandsrace en wist deze toen op haar naam te schrijven met de V12 LMR. Wellicht keert het Duitse merk in 2018 terug op Le Mans, al zal er dan niet om de eindzege worden gestreden. Als we Autocar mogen geloven overweegt het merk namelijk serieus om dat jaar een racewagen op waterstof in te zetten dankzij het Garage 56-regelement.

Dat is een verwijzing naar de laatste pitbox op het Franse circuit, traditiegetrouw gereserveerd voor innovatieve racewagens die buiten het klassement om deel kunnen nemen aan de 24 uurs-race. Eerder nam Nissan met de DeltaWing en de Zeod RC al deel via de regels voor Garage 56, in 2017 willen Nederlandse studenten van InMotion met hun bijzondere wagen deelnemen aan de legendarische race.

Deelname aan Le Mans in een racewagen met brandstofcel past overigens goed in strategie van BMW. Niet alleen onderstreept het merk daarmee haar sportieve imago, het laat ook goed zien waartoe deze duurzame techniek toe in staat is. Samen met Toyota werkt BMW aan productiemodellen met brandstofcel, deze moeten in 2020 op de markt komen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.