Fuso eCanter
Een volledig elektrisch vrachtwagentje, voor alle stedelijke distributie.

De Canter was ooit een vertrouwde waarde bij Mitsubishi, maar is onder de merknaam Fuso inmiddels ingelijfd door het Daimler-concern. De ontwikkeling van de immer vertrouwd ogende Canter gaat gewoon door. Het vrachtwagentje is er nu ook met een elektrische aandrijflijn en heet dan eCanter. Die wordt op de Internationale Automobil-Ausstellung van Frankfurt officieel gepresenteerd.

De eCanter heeft beschikking over een vermogen van 185 kW (252 pk) en een koppel van 380 Nm. De accupakketten zijn modulair en hebben elk een capaciteit van 14 kWh; er kunnen er maximaal zes geplaatst worden. Het rijbereik komt volgens Mitsubishi uit op meer dan 100 km. Snelladen is mogelijk met een CSS-aansluiting, in de toekomst met een vermogen tot 170 kW.

Het showmodel onderscheidt zich van de eCanter voor jan-met-de-pet door toepassing van led-verlichting – energiezuinig en met een hoge lichtopbrengst – en een uitneembare tablet voor de bediening van de connectiviteitsfuncties. Neus en bumper zijn herontworpen en de eCanter is gespoten in een kekke blauwe kleur.

De eCanter wordt in kleine schaal in productie genomen. Nogal ronkend claimt Daimler dat dit de eerste lichtgewicht vrachtwagen is met een volledig elektrische aandrijflijn. Daarmee lijken ze hun eigen product wat teveel eer te geven, maar veel van dit soort auto’s zijn er niet op de weg. De belangrijkste concurrent is de Streetscooter Work XL. Andere groot formaat elektrische bestelbussen zijn de Voltia eVan K3 en de nog te introduceren Volkswagen e-Crafter

Foto: het showmodel van de Fuso eCanter


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.