Steeds opnieuw een kleine update, om het zelf rijden binnen afzienbare termijn te verwezenlijken.

Het bezitten van een rijdend testvoertuig, vol bètasoftware, klinkt niet als iets aanlokkelijks. Toch is dat in zekere zin de essentie van een Tesla. Vaak werkt de software heel behoorlijk, soms ook niet. Tesla is bezig met Full Self Driving. Nog dit jaar moet de zelfrijdende Tesla in Amerika een feit zijn, zo luidt een eerdere belofte van Elon Musk.

Het is twijfelachtig of dat gaat lukken. De eerste gebruikers zijn Full Self Driving aan het testen, iedere vijf tot tien dagen wordt nu voorzien in een update om de software steeds wat meer te verbeteren. Hiervoor wordt geput uit gebruikersdata, die automatisch wordt vastgelegd en verstuurd bij het gebruik van Autopilot. Inmiddels herkent het systeem verkeerslichten, stopborden en verkeersdrempels. Hoewel is gebleken dat de auto vaak aarzelend zijn weg kiest.

Hoe Autopilot in de praktijk functioneert vertelt het welbekende lid van de YouTube-gemeenschap Bjørn Nyland in deze video. Iedere tien tot twintig kilometer remt zijn Tesla Model 3 af zonder dat het nodig is, bijvoorbeeld voor een vrachtwagen, een auto of een gele verkeerspaal met een pijl erop. Dit bekijkend lijkt de constatering dat Full Self Driving voorlopig niet levensvatbaar is volkomen logisch.

Full Self Driving is in eerste instantie voorbehouden aan de Verenigde Staten, zodat in Europa de zeer geavanceerde cruise control Autopilot het hoogst haalbare blijft. (Via: teslarati.com)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.