Betere eigenschappen om een ev bruikbaarder te maken.

Een elektrische auto rijdt fijn en heeft tegenwoordig met gemak een rijbereik van een paar honderd kilometer. Het nadeel is wel dat het accupakket nogal wat gewicht in de schaal legt. Alleen al de batterijen van de Hyundai Kona Electric, die met het 64 kWh-accupakket, wegen ongeveer 450 kilogram. Niet mis, voor een compacte wagen.

Het is hoe dan ook gunstig als gewichtsbesparing wordt bereikt en als het accupakket compacter wordt. Het Duitse Fraunhofer-Institut komt met een lichtgewicht accupakket. De celstructuur is normaal gezien opgebouwd uit aluminium of staal, maar wordt in dit geval opgetrokken uit vezelkunststofverbinding. De eigenschappen zouden dan hetzelfde moeten zijn, terwijl het gewicht aanzienlijk afneemt. De celstructuur vormt ongeveer 30 % van de totale massa van het accupakket. Voor de thermische isolatie wordt gebruikgemaakt van foaminjectielaag.

Gunstig is ook dat de productie vrij eenvoudig en niet te tijdintensief is. Het is al met al een aardig jubelverhaal. Niettemin is het onduidelijk hoe het zit met de levensvatbaarheid en geschiktheid voor massaproductie, wellicht is het uiteindelijk vooral een voorbeeld van wat had kunnen zijn.

Het Fraunhofer-Institut komt met enige regelmaat met opvallende nieuwe ontwikkelingen, zoals een waterstoffiets en een dak met onzichtbare zonnecellen.

Beeld: Fraunhofer-batterij met geblokte behuizing


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.