In de Franche-Comté regio test La Poste, de Franse postdienst, waterstof range-extender kits van Symbio FCell in hun elektrische Renault Kangoo Z.E. busjes.

De Kangoo’s met waterstof range-extenders worden in het eerste kwartaal van 2014 ingezet. De auto’s zullen met de brandstofcel en hun accu’s een langere actieradius kunnen rijden onder zware omstandigheden. De postroutes van minimaal 100 kilometer lopen door koud, bergachtig gebied.

Het systeem moet de range van de EV’s verdubbelen. De serie tests demonstreren de voordelen van waterstof en dat elektrische auto’s met range-extender net zo praktisch zijn als een diesel op het gebied van beschikbaarheid, flexibiliteit en autonomie.

De oplossing met de brandstofcel verbetert de winterse werkomstandigheden van de postbodes met een betere verwarming en ontwaseming, zonder dat de prestaties van de batterij hieronder lijden. Daarnaast is het nu mogelijk om dieselvoertuigen, die op langere routes worden ingezet, te vervangen om zo bij te dragen aan een verminderde uitstoot.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

@maru: lol neee… haha. Ik geef toe, het is een flauw grapje. Maar als jij niet bezorgd als in zorgen maken bedoelde, maar als in spullen afleveren, dan moet je dat met een -t typen. Het is tegenwoordige tijd. Franse post fietst met waterstof range-extender… dus ook Franse post bezorgt met waterstof range-extender. Met een -d lijkt het dus of je ‘zorgen maken’ bedoelt.

Vat het niet als persoonlijke aanval op, maar het stukje staat bol van de fouten. En dan los van de taalfouten kan ik ook nog wat vraagtekens plaatsen. Groen7 wordt volgens mij niet druk bezocht, maar dat ga je niet veranderen met dit soort stukjes 🙁

@baasbas: Dank voor de feedback. Ik zal er voortaan beter op letten.

Hier zie ik wel potentie in zolang de accu techniek nog niet voor alles voldoende is.

100% van de tijd op enkel waterstof rijden is gewoon qua rendement niet goed. Het laden en ontladen van een accu zal _altijd_ een hoger rendement hebben dan waterstof, daar ontkomen we niet aan.

Als je dus zeg 90% van je ritten op de accu kan doen en dan de rest via een waterstof range extender, dan vind ik dat geen raar idee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.