Een ronduit wonderlijk ding, dat de vraag oproept of dit niet anders had gekund.

Auto’s en zonne-energie, het is een combinatie die steeds meer voor de hand ligt nu elektrisch rijden gemeengoed wordt. Het is immers ideaal om tijdens stilstand op te laden zonder daar erg in te hebben of zelfs maar enige moeite voor te hoeven doen. Zeker wanneer slechts weinig kilometers worden gemaakt, zal het nog maar amper nodig zijn om de laadkabel ter hand te nemen.

Sono en Lightyear verwerken zonnecollectoren in de carrosserie, eerstgenoemde bedekt er zo ongeveer de hele auto mee, laatstgenoemde gaat subtieler te werk. Dat het ook anders kan, bewijst de Franse firma ASCA. Een auto van Gazelle, wat niets van doen heeft met de vaderlandse fietsfabrikant, heeft een automatisch oprollende autohoes waarin fotovoltaïsche film is verwerkt. Negen zonnemodules in een beschermhoes van ASCA die daardoor een tweeledig doel dient, bescherming van de auto en het opwekken van energie. Per dag kan ongeveer 15 kilometer aan rijbereik worden gewonnen, maar naar verwachting verbetert de techniek en vermeerdert dat binnen drie jaar naar 30 dagelijks dertig kilometer, in de meest gunstige omstandigheden. De bergplek is de achterbumper en de werking is geautomatiseerd. Het roept evenwel de vraag op of het niet even gemakkelijk was geweest om de zonnecollectoren in de ev te verwerken.

Gazelle gaat er overigens prat op ev’s te bouwen voor de grootstedelijke omgeving, die ook kunnen worden opgeladen met een gewoon stopcontact. Een rijbereik van 180 kilometer wordt beloofd. Het gewicht komt uit op 650 tot 700 kilogram en is dus behoorlijk laag, wat wel doet vrezen voor de veiligheid van de inzittenden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.