Renault ZOE aan de laadpaal
Het nieuws komt ineens van alle kanten. In dit bericht een overzicht van alle actuele ontwikkelingen, die een (stevige) vergroting van de range mogelijk maken.

Het behoort nog altijd tot de struikelblokken bij de aanschaf van een elektrische auto. Het rijbereik, of een vermeend gebrek daaraan. Gelukkig staan de ontwikkelingen bepaald niet stil.

Tesla is in samenwerking met Jeff Dahn bezig om de levensduur van de batterijcellen te vergroten, aldus electrek.co. Eerdergenoemde wetenschapper is geen onbekende in de wereld van de batterijtechniek, hij houdt zich er al een leven lang mee bezig. Samen met andere onderzoekers worden de mogelijkheden voor een nieuwe chemische samenstelling bekeken. De vernieuwde lithium-ion batterijen zouden ook na 1.200 laadcycli nog 95 % van hun oorspronkelijke capaciteit hebben, dat komt neer op een afgelegde afstand van iets minder dan 500.000 km.

Ook water blijkt een mogelijkheid om de accupakketten te verbeteren. Het gaat dan om waterlaagjes zo dun als een atoom; kristallijn wolfraamoxide (“crystalline tungsten oxide”) en kristallijn wolfraamoxidehydraat (“crystalline tungsten oxide”). Door water te gebruiken neemt de hitteproductie af en gaat het opladen efficiĆ«nter, zo meldt greencarreports.com. Het is mogelijk om energie sneller op te slaan, maar ook de capaciteit ligt hoger. Dit onderzoek wordt gedaan door de North Carolina State University.

Het Fraunhofer Institut belooft een rijbereik van 1.000 km. Dat wil men bereiken door de batterijcellen niet langer onder te verdelen in kleine secties. In plaats daarvan worden ze direct op elkaar geplaatst over een groot oppervlak. Dat betekent dus meer cellen zonder dat de accupakketten daarvoor groter hoeven te worden. Laboratoriumonderzoek verloopt succesvol.

Het Amerikaanse National Renewable Energy Laboratory is bezig met elektrolietcoating. Door de toepassing van een vaste elektrolietlaag wordt de temperatuurhuishouding verbeterd, dat moet oververhitting met brand of explosie als desastreus gevolg voorkomen. Ook beperkt dit de stress op de nu gebruikelijke polymere scheidingswanden in lithium-ion accupakketten, waardoor deze dunner kunnen worden. Dat leidt weer tot lagere productiekosten en minder gewicht van de accupakketten. De levensduur en betrouwbaarheid nemen toe.

Het is eens te meer duidelijk dat de wetenschap de elektrische auto verder vooruit helpt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.