Formula Student-team pakt wereldrecord 0-100 km/u
Geef plankgas en je bent wakker.

Het Formula Student-team uit Zwitserland heeft een nieuw wereldrecord te pakken. Het gaat hier om de snelste 0-100 km/u tijd. Het record werd gehaald met een elektrische Formula-auto. De sprint naar de honderd nam 1,513 seconden in beslag.

De racer heeft een vermogen van 200 pk en weegt slechts 168 kilo. Het vorige record was met 1,779 seconden in handen van het Duitse Formula Student-team. Ook Nederlandse Formula-studenten zijn goed in records verbreken. Zo verbrak de waterstofracer van Formula Zero Team Delft in 2015 het elektrische ronde record op Zandvoort met een tijd van 2:05:45.

In augustus zal er een wereldkampioenschap plaatsvinden waar onder andere het Formula Student-team uit Zwitserland aan zal deelnemen. Het Formula Student Team Delft van de TU Delft is ook van de partij met hun racer. De elektrische DUT16 van het Nederlandse team sprint in 2,3 seconden naar de 100 km/u en heeft een vermogen van 177 pk op 160 kilo. Vorig jaar eindigden de Nederlanders tijdens het wereldkampioenschap op de eerste plaats. Een video van de Zwitserse recordpoging check je op Autojunk.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Heel vet kampioenschap lijkt mij echt leuk en interessant om aan zo een auto mee te werken!

Nou ff met een set 345mm DragSlicks! De tering, dat is wel echt snel zeg! 1,5 sec. Gewoon een Chiron verbeteren met een volle seconde!

@E34M5Touring: ja, en dan zit je op 120, en komt de chiron met 200 voorbij…

@gwnbmw: Dat snap ik. Maar toch geinig. Vind ik dan. 🙂

Niet heel moeilijk met zo’n pk/kg verhouding. Maar wel heel erg gaaf!

@denniss00: moet je het nog wel op de weg over kunnen brengen.

@Foramen: welnee joh, gewoon een set goede slicks icm een goed wegdek volstaan al

@marstr: als het niet zo moeilijk is, waarom bouw je er dan niet ff twee? Want ik wil er best een van je kopen.

@denniss00: niet heel moeilijk, heb je weer zo’n keyboardridder.

Om aan de eisen te voldoen en dan toch nog op een gewicht van 168 kg komen is ontzettend knap.

Als ze al die spoilers er eens af haalde zou ie waarschijnlijk nog veel sneller zijn. Bij optrekken vanuit stilstand heb je toch geen downforse.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ..maar na 1,5 seconde rijd je al 100, bij die versnelling heeft een voertuig altijd de neiging om zn as te gaan draaien (door koppelwerking) als de neus omhoog gaat komt daar rijwind onder, wat er voor zorgt dat je flipt en op je dak beland, die spoilers zorgen ervoor dat de downforce sterker is dan de kracht van de rijwind onder de auto, zodat je niet crashed 🙂

@gitaarknul: dat is toch heel simpel op te lossen door een onderdruk onder de auto te creëren? Voor acceleratie tot de 100 alleen zou je niet een enorme berg vleugels nodig hebben.

@gitaarknul:
De vleugels zitten er op voor de downforce op de bochtige circuits waar ze rijden. Bij deze acceleratie hebben ze de achtervleugel verwijderd. Ik denk dat de voorvleugel er nog op zit om op de voorbanden ook grip te houden (want vier wiel aangedreven), maar het zou me niks verbazen als het gewoon te veel werk is om die los te halen. Over de kop vliegen gebeurt sowieso niet met deze snelheden/acceleraties.

@klasse0klaas: @lekbak dat kan ook natuurlijk, niet bij stilgestaan

@gitaarknul: Zij ook niet
😉

Ziek hoor. Maar ook een pk/gewichtsverhouding waar een motor jaloers op word.

hmm, met een waterstofracer het elektrische ronde record verbreken..

@marstr: Een waterstofauto wordt (vrijwel altijd)aangedreven d.m.v. een elektromotor die zijn energie verkrijgt uit de brandstofcel. Dus ja, het is een elektrische auto.

Maar een top fuel dragster is toch nog altijd veel sneller?

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Niet naar de 100, maar daarna zeker wel.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: veel sneller idd, die doen het binnen de seconde

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: die dingen zitten meestal rond de 10.000 pk, dus van 0 naar beweging hebben ze constante wielspin. pas boven de 50 is dat weer normaal, maar dan ben je al een dikke seconde verder. plus dat dragsters achterwiel aamgedreven zijn, en dus nooit een vierwiel aangedreven gaan verslaan die de helft van je schoonmoeder weegt…

@gwnbmw: Welnee, er klopt weinig van je verhaal. Ze hebben bijna geen wheels pin en gaan binnen een seconde 100 mph

@gwnbmw: https://youtu.be/Lt6iltuxD48

Vrij weinig spin bij 1000fps slow motion. De band krult helemaal op, zoveel grip heeft hij.

@cbr600rr: wat een gaaf gezicht

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: 0,8 seconden naar 160 kilometer per uur

Gaat nergens meer over

Één keer knipperen en hij is op de 100

@martijn11: als je 1,5 seconden erover doet om te knipperen is er iets goed mis met je!

Goed gedaan door AMZ! In 2013 was dit record in handen van FS team Delft met 2,13 seconde. Overigens is dit vooral een prestige record voor de formula student teams. De auto’s zijn in de basis niet ontworpen voor de snelste 0-100 tijd maar juist om goede ronde tijden neer te zetten op kleine circuits (vandaar de vleugels), dit record is gewoon leuk meegenomen. Overigens zijn er genoeg echte electrische dragsters die dit record kunnen verbreken, maar die rijden in Amerika en daar meten ze alleen de 1/4 mile.

@klasse0klaas: ja maar in die 1/4 mila gaan ze dik over de 100 dus klopt de claim van het record niet

@papa: Wat ik probeerde te zeggen, is dat ze de 0-100 tijd nooit officieel voor Guinness meten in de us. Hoogstens de 0-60mph tijd of de 1/4 mile, maar aangezien dat niet identiek is aan 0-100 mag AMZ , dit claimen. Er zijn strenge eisen aan de manier van testen om in het Guinness book te komen.

Wat een bizar apparaat, het weegt nog geen derde van een F1. Toch de koning der racewagen. Het blijft me verbazen wat er technisch mogelijk is. Boten op zonne-energie die op snelheid minder golven maken dan een eend, vliegtuigen zonder brandstofmotor die de oceanen over vliegen, etc. Fascinerend.

Is een top fuel dragster niet sneller naar de honderd?

@svdv: nee veel trager…

Technisch gezien best knap, bizar snel

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.