Een belangrijk onderdeel van de strategie van Ford om het brandstofverbruik verder te verlagen, is om aan het einde van dit decennium het gewicht van nieuwe auto’s en vrachtwagens met tot wel 340 kg te hebben verlaagd. Om dat doel te bereiken werkt Ford samen met Dow Automotive Systems om het gebruik van geavanceerde koolstofvezelcomposieten in grote auto’s te onderzoeken.

“Er zijn twee manieren om het energieverbruik van auto’s te verlagen: een efficiëntere omzetting van brandstof in prestaties en ervoor zorgen dat de motor minder hard hoeft te werken,” aldus Paul Mascarenas, Chief Technical Officer en Vice President, Research and Innovation bij Ford. “Ford lost het omzettingsprobleem in de eerste plaats op door verbrandingsmotoren verder te verfijnen met bijvoorbeeld EcoBoost-technologie en door auto´s te elektrificeren. De werklast kan worden verlaagd door massavermindering en een verder verbeterde aerodynamica.”

Ford doet onderzoek naar nieuwe materialen, verbeterde ontwerpprocessen en nieuwe productietechnieken. Daarmee kunnen auto´s voldoen aan steeds strengere veiligheids- en kwaliteitsnormen terwijl tegelijkertijd het gewicht wordt verlaagd.

Plastic met carbon fiber
Kunststofvezelcomposieten worden al decennia lang gebruikt in de ruimtevaart en in raceauto’s vanwege hun unieke combinatie van kracht en een laag gewicht. Tot voor kort waren deze materialen veel te kostbaar om te gebruiken voor standaardtoepassingen die in grote aantallen kunnen worden geproduceerd.

Dow Automotive Systems en Ford hebben een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst getekend. Onderzoekers van beide bedrijven werken volgens die overeenkomst samen op een aantal vlakken. De ontwikkelteams zoeken een betaalbare toepassing van kunststofvezels voor de auto-industrie. Daarnaast ontwikkelen zij productieprocessen op onderdeelniveau voor autotoepassingen die in grote aantallen worden geproduceerd. Het doel van de samenwerking is om de kennis en ervaring van Ford op het gebied van ontwerp, techniek en volumeproductie te verenigen met de kracht van Dow Automotive op het gebied van R&D, materiaalkunde en de massaverwerking van polymeren.

Rond 2020 op de markt
Als de samenwerking een succes is, verschijnen er aan het einde van dit decennium mogelijk kunststofvezelcomposieten in Fords. Productontwikkelingsteams streven ernaar om te voldoen aan de strengste verbruiksnormen en werken aan de uitbreiding van het aanbod van accuaangedreven elektrische auto’s.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik wil mijn auto ook wel 340kg lichter hebben. 460kg met de 74pk’s heb je best een snellere en zuinige auto.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.