Dat er minder kilometers op een liter benzine kunnen worden gereden, kwam als een verassing.

Heel Amerika staat op z’n kop. Hoe heeft Ford ons kunnen bedriegen met hun verbruikscijfers voor de C-Max Hybrid, die rooskleuriger waren dan zij in werkelijkheid zijn? Gedupeerden krijgen 550 dollar uitgekeerd als zij de C-Max zelf in bezit hebben, 325 dollar als ze de auto leasen, maar een officiĆ«le excuses lijkt vooralsnog uit te blijven.

Ford ziet dan ook niet wat zij hier fout hebben gedaan. Todd Nissen, communicatiemanager bij Ford:

We don’t agree with the premise of ‘overstating’ the fuel economy. As confirmed by the EPA, Ford complied with EPA regulations in generating the C-Max’s mpg figures. As you know, they were generated under the general label rule, which is a common industry practice.

Het EPA label, dat in 1977 in het leven werd geroepen, staat toe dat auto’s met dezelfde motor, transmissie en gewichtsklasse dezelfde verbruikscijfers gebruiken. Vroeger was dit geen probleem, want deze “families” hadden vrijwel identieke waarden, maar zoals de C-Max heeft laten zien, gaat die vlieger niet meer op. De cijfers werden gebaseerd op de Ford Fusion Hybrid, zonder de C-Max zelf te testen op het verbruik.

Wat Ford hier even is vergeten, is dat de kleinste verschillen in design al een grote invloed kunnen hebben op de zuinige motoren. Het onderzoek van EPA wees de aerodynamica van de C-Max aan als boosdoener van het hogere verbruik, maar er zijn ook andere factoren op te noemen waardoor hybrides minder zuinig rijden dan aanvankelijk wordt gedacht.

De snelheid, buitentemperatuur, rijstijl en het inrijden van de auto zijn bepalend voor het verbruik van een auto. Wij weten maar al te goed dat er meer energie nodig is op hogere snelheden en bij een agressieve rijstijl, en dat de motor minder snel opwarmt en harder moet werken om de dikkere vloeistoffen rond te pompen bij lagere temperaturen. De meesten weten ook nog wel te vertellen dat de bewegende delen van een nieuwe auto meer weerstand bieden en eerst even in moeten lopen.

Echter, voor Ford komen de afwijkende waarden die de C-Max in de echte wereld toont als een “complete verassing”. Dankzij de tests die de EPA de afgelopen weken heeft gedaan weten zij nu dat de C-Max toch echt een heel andere auto is dan de Fusion Hybrid. Voorstel: alle auto’s voortaan individueel testen en de EPA tests aanscherpen. (Via Autoblog Green)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.