Ford heeft eerder deze week het prototype van een koolstofvezel motorkap laten zien waarmee bezitters van een Ford wellicht zuiniger kunnen rijden. De motorkap van koolstofvezelversterkte kunststof van de Focus die tijdens het Composites Europe-evenement in Düsseldorf werd getoond, is gemaakt van supersterk materiaal dat vaak wordt toegepast in de racewereld en supercars.

Lichter
Dit prototype weegt ruim 50 procent minder dan de standaarduitvoering in staal. Dankzij ontwikkelingen in een langlopend researchproject waarbij technici van het Ford European Research Centre betrokken zijn, is de productietijd van motorkappen uit koolstofcomposiet intussen kort genoeg voor massaproductie – een belangrijke stap op weg naar het gebruik van lichtgewicht materiaal in de auto’s van Ford.

Rendabel
Dow Automotive Systems en Ford gaan zich richten op methoden voor de productie van koolstofcomposiet voor de auto-industrie die tegelijk economisch rendabel en grootschalig zijn; beide eisen zijn essentieel voor het uitbreiden van het aanbod van elektrische auto’s, zowel met accu-aandrijving als ‘plug-in’-hybrides.

340 kg omlaag
Koolstofvezels zijn ongelooflijk sterk ten opzichte van hun gewicht. De treksterkte van koolstofvezels is vijf keer zo hoog, hun stijfheid twee keer zo hoog als die van staal en ze wegen slechts een derde. Geavanceerde materialen zoals koolstofvezels staan centraal in de plannen van Ford om het gewicht van de auto’s in de loop van dit decennium met tot wel 340 kilo te verlagen.

“Er zijn twee manieren om het energieverbruik van auto’s te verlagen: een efficiëntere omzetting van brandstof in beweging en zorgen dat de motor minder hard hoeft te werken,” aldus Paul Mascarenas, CTO bij Ford. “Ford lost dit omzettingsprobleem in de eerste plaats op met kleinere motoren die toch voldoende vermogen leveren dankzij EcoBoost en elektrificatie, terwijl de werklast wordt verkleind met een lager voertuiggewicht en een lagere luchtweerstand.”

Ford heeft voor de duur van het Hightech.NRW-onderzoeksproject samengewerkt met specialisten van het Institut für Kraftfahrzeuge van de RWTH Aachen University, Henkel, Evonik, het IKV (Institut für Kunststofverarbeitung), Composite Impulse en Toho Tenax.

Botst goed
Het geavanceerde proces (gap impregnation) houdt in dat er hars door een kier wordt geïnjecteerd in voorgevormd koolstofvezeldoek, een snelle, stabiele en aanpasbare methode die kwalitatief hoogwaardige resultaten oplevert. Het onderdeel deed het ook goed in botsproeven met voetgangers (waarbij naar hoofdletsel wordt gekeken) dankzij de innovatieve toepassing van een speciale schuimkern tussen twee lagen koolstofcomposiet.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.