Ford zet de volgende stap in de ‘Blauwdruk voor mobiliteit’ met de onthulling van een geautomatiseerde onderzoeksauto, de Ford Fusion (Mondeo) Hybrid, die zal worden gebruikt om voortgang te maken op de weg naar autonoom rijden en andere geavanceerde technologieën.

De autonoom rijdende Fusion Hybrid is het resultaat van een doorlopend project dat voortbouwt op meer dan tien jaar onderzoek van Ford naar autonoom rijden in samenwerking met de universiteit van Michigan en het Amerikaanse State Farm, en zal worden gebruikt om huidige en toekomstige sensorsystemen en technologieën voor bestuurdersassistentie te testen. Het doel van Ford is het bevorderen van de ontwikkeling van nieuwe technologieën met zijn leveranciers, zodat deze functionaliteit in de volgende generatie auto’s van het bedrijf kan worden geïmplementeerd. Bill Ford, Executive Chairman van Ford:

De Ford Fusion Hybrid Research Car is een wezenlijk onderdeel van onze visie op de toekomst van mobiliteit. Wij zien een toekomst voor ons met auto’s die met elkaar en hun omgeving communiceren om het rijden veiliger te maken, verkeersopstoppingen te verminderen en het milieu te sparen. Met deze baanbrekende technologieën zal Ford de komende 100 jaar een nog grotere impact hebben dan we in onze eerste 100 jaar hebben gehad.

De Ford-modellen van vandaag beschikken nu al over technologie die ze in staat stelt zichzelf te parkeren, gesproken opdrachten van de bestuurder te begrijpen, gevaarlijke situaties op de weg te detecteren en noodstops te maken. Raj Nair, Vice President Global Product Development van Ford:

Het is heel goed mogelijk dat volautomatisch rijden ons in de toekomst kan helpen om de veiligheid van automobilisten te verbeteren en problemen op te lossen zoals verkeersopstoppingen en wereldwijd vastlopend verkeer, maar er zijn nog veel vragen die beantwoord moeten worden om het op lange termijn te verwezenlijken. Ons doel met het Ford Fusion Hybrid onderzoeksproject is de grenzen van volledige automatisering te verkennen en de juiste niveaus voor implementatie op korte en middellange termijn te bepalen.

De autonoom rijdende Fusion Hybrid Research Car dient als onderzoeksplatform voor het ontwikkelen van mogelijke oplossingen voor de sociale, juridische en technologische uitdagingen die een toekomst met volledig geautomatiseerde auto’s oproept. Deze onderzoeksauto bouwt voort op studies met de automobilist aan het stuur, die zijn uitgevoerd in de VIRTTEX-rijsimulator van Ford. Met behulp van VIRTTEX bestuderen de onderzoekers van Ford hoe de mogelijkheden van menselijke en automatische bestuurders kunnen worden samengevoegd om een naadloze, geïntegreerde ervaring te creëren.

Fords Blauwdruk voor mobiliteit

Tijdens het Mobile Word Congress in Barcelona schetste Bill Ford vorig jaar de ‘Blauwdruk voor mobiliteit’ van Ford Motor Company, een plan dat beschrijft hoe de vervoerswereld er volgens de autofabrikant in 2025 en later uit zal zien, en de technologieën, bedrijfsmodellen en partnerschappen die nodig zijn om daar te komen.

Vandaag de dag werkt Ford aan het verbeteren van technologie die al wordt gebruikt in auto’s die zich nu op de weg bevinden. Dit zijn onder andere functies die bestuurders waarschuwen voor files en ongelukken, en technologieën die mensen helpen bij het inparkeren en bij het rijden in langzaam bewegend verkeer.

Op de middellange termijn zal de communicatie tussen auto’s gangbaar gaan worden. Dit zal sommige automatische-piloottoepassingen mogelijk maken, zoals het vormen van ‘pelotons’ van auto’s, waarin auto’s die in dezelfde richting rijden hun bewegingen synchroniseren om dichtere rijpatronen te creëren.

Op de langere termijn zullen auto’s beschikken over functionaliteit voor volledig autonoom rijden en parkeren. Ze zullen met elkaar en hun omgeving communiceren, en een element worden in een volledig geïntegreerd vervoersecosysteem. Met de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen zal ook het persoonlijke eigendom van auto’s veranderen. De voordelen zijn onder andere verbeterde veiligheid, minder verkeersopstoppingen en de mogelijkheid om grote verbeteringen op milieugebied te realiseren.

Nu reeds de technologie van morgen

De Ford Fusion Hybrid is gekozen als testplatform voor de nieuwe onderzoeksinspanningen vanwege zijn geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie zoals:

– Blind Spot Information System, in Europa beschikbaar in de Focus, Kuga, C MAX en Grand C MAX, Mondeo, Galaxy en S MAX
– Active Park Assist, in Europa beschikbaar in de Focus, Kuga, C MAX en Grand C MAX
– Lane Keeping Alert, in Europa beschikbaar in de Focus, Kuga, C MAX en Grand C MAX, Mondeo, Galaxy, S MAX, Tourneo Custom en Transit Custom
– Adaptive Cruise Control met Forward Alert, in Europa beschikbaar in de Focus, Kuga, Mondeo, Galaxy en S MAX

Andere in vele Europese Ford modellen beschikbare technologieën zijn Lane Keeping Aid en Active City Stop. Deze sensorsystemen zijn de bouwstenen voor volledig geautomatiseerd rijden in de toekomst. Paul Mascarenas, Chief Technical Officer en Vice President van Ford Research and Innovation:

Producten zoals de Ford Fusion Hybrid geven ons een voorsprong bij de ontwikkeling van geautomatiseerde functies. Onze ‘Blauwdruk voor mobiliteit’ brengt de gewenste resultaten van ons werk in geautomatiseerde functionaliteit in overeenstemming met de democratisering van technologie voor bestuurdersassistentie die al worden gebruikt in het huidige assortiment van Ford-producten.

De Ford Fusion Hybrid onderzoeksauto is uniek, omdat er wordt uitgegaan van dezelfde technologie die wordt gebruikt in Ford-auto’s die vandaag de dag al in showrooms staan, waaraan vier infrarood-lichtsensoren worden toegevoegd, LiDAR genaamd (Light Detection And Ranging), die de weg 2,5 miljoen keer per seconde aftasten. LiDAR gebruikt licht op dezelfde manier als een vleermuis of dolfijn gebruikmaakt van geluidsgolven, en kan infrarood licht laten weerkaatsen van alles binnen 61 meter (200 voet) om een realtime 3D-kaart van de omgeving te genereren.

De sensoren kunnen alles volgen dat dicht genoeg is om licht af te buigen, of het nu gaat om stilstaande objecten of bewegende objecten zoals auto’s, voetgangers en fietsers. De sensoren zijn zo gevoelig dat ze vanaf een voetbalveld afstand al het verschil kunnen zien tussen een papieren zak en een klein dier.

Samenwerking

Voor het ontwikkelen van de infrastructuur die nodig is om een duurzaam vervoersecosysteem te ondersteunen, is de samenwerking van vele partners in diverse bedrijfstakken vereist. State Farm en het onderzoeksteam van de Universiteit van Michigan op het gebied van robotica en automatisering zijn van kritiek belang voor het creëren van het visionaire onderzoeksproject.

Ford werkt al lange tijd samen met anderen aan de toekomst van de mobiliteit. Ford was een actieve deelnemer aan de door DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) georganiseerde wedstrijden voor autonome voertuigen in 2004, 2005 en 2007, in welk jaar Ford de Universiteit van Michigan bij zijn inspanningen betrok.

Terwijl Ford verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van unieke onderdelen waardoor de auto met hoge niveaus van automatisering kan functioneren, leidt de Universiteit van Michigan, aangevoerd door stafleden Ryan Eustice en Edwin Olson, de ontwikkeling van sensortechnologieën. De sensoren ondersteunen de logica en virtuele besluitvorming die nodig zijn om de auto zijn fysieke omgeving op de weg te laten begrijpen.

De onderzoekers van de universiteit verwerken de biljoenen bytes aan gegevens die door de sensoren van de auto worden verzameld, aan de hand waarvan zij een 3D-model van de omgeving rond de auto kunnen opbouwen. Het doel is de auto – en de bestuurder – te helpen goede en veilige beslissingen te maken bij het rijden. Alec Gallimore, assistent-decaan van onderzoek en postdoctoraal onderwijs van de technische hogeschool van de universiteit:

Deze research bouwt voort op de lange geschiedenis van de Universiteit van Michigan van grensverleggend onderzoek op autogebied in samenwerking met Ford. Dankzij deze unieke samenwerking kan Ford profiteren van de diepgaande robotica- en automatiseringskennis van de universiteit, en kunnen de staf en studenten van de Universiteit van Michigan zij aan zij werken met enkele van de beste auto-ingenieurs ter wereld.

Ondertussen heeft State Farm met Ford samengewerkt om de impact van bestuurdersassistentie te onderzoeken en te bepalen of deze technologieën het aantal kop-staartbotsingen kunnen terugdringen.

Vorig jaar waren er bijna 34.000 dodelijke verkeersongelukken in de Verenigde Staten, en in 2012 waren er ook 28.000 ongelukken met dodelijke afloop in Europa. Door intelligentere auto’s te ontwikkelen, helpt Ford bestuurders slimmer te worden. Edward Rust, hoofd en CEO van State Farm:

De samenwerking met Ford en de Universiteit van Michigan bij dit onderzoek is de voortzetting van onze tientallen jaren lange inspanningen om auto’s, wegen en bestuurders veiliger te maken. De veranderingen die nieuwe technologieën in onze levens brengen zijn spannend, en we zijn altijd op zoek naar manieren om onze technologie beter te laten voldoen aan de steeds veranderende behoeften van onze klanten.

De weg bereiden voor mobiliteit in Michigan

De aankondiging van de Fusion Hybrid Research Car volgt op een ambitieus plan dat deze week bekend is gemaakt door BLM (Business Leaders for Michigan) om Michigan te ontwikkelen tot het wereldcentrum voor mobiliteit, en tot het creëren van 100.000 nieuwe banen in de autosector van Michigan door een expertisecentrum te worden op het gebied van geavanceerde aandrijving en lichtgewicht en slimme/verbonden vervoerstechnologieën.

Met Bill Ford als voorvechter van het mobiliteitsinitiatief van BLM, is het plan ontwikkeld met een coalitie van topexperts in de bedrijfstak, het Center for Automotive Research en McKinsey & Company, en identificeert groeistrategieën voor de autosector tijdens de overgang naar een steeds meer op geavanceerde technologie gebaseerde sector.

Bewegende beelden vindt u HIER en DAAR op Autojunk.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.