Ford Motor Company heeft vandaag een mijlpaal bereikt in de productie van de brandstof besparende EcoBoost-motoren: sinds deze motorenlijn in 2009 is geïntroduceerd, zijn er wereldwijd twee miljoen exemplaren geproduceerd.

De productie wordt gestimuleerd door de groeiende vraag van consumenten wereldwijd naar auto’s die zijn uitgerust met een EcoBoost-motor. Op dit moment bedraagt de productie maandelijks gemiddeld meer dan 100.000 motoren. In 2012 bedroeg dit aantal nog 65.000. De tweemiljoenste EcoBoost, een 2.0-litermotor, is gemonteerd in een Ford Escape die in de Ford-fabriek in Louisville (Kentucky) is geproduceerd.

“Ford EcoBoost koppelt een uitstekend prestatieniveau aan een laag brandstofverbruik, en dat is een combinatie die overal ter wereld bij consumenten steeds populairder wordt,” zegt Joe Bakaj, Vice President, Powertrain Engineering bij Ford. “De EcoBoost-motoren leveren het merk Ford dagelijks nieuwe klanten op en onze fabrieken draaien op volle toeren om aan de vraag te blijven voldoen.”

De EcoBoost-technologie is een combinatie van compactere afmetingen, een turbocompressor, directe brandstofinjectie en variabele kleptiming die uitstekende prestaties levert tegen een laag brandstofverbruik. De EcoBoost-motoren van Ford verbruiken tot wel 15% minder brandstof dan benzinemotoren met een groter volume.

De mondiale reeks Ford EcoBoost-benzinemotoren bestaat uit de volgende versies: 1.0-liter driecilinder, 1.5/1.6/2.0-liter viercilinders, en de 3.5-liter V6. Aan het eind van dit jaar zal EcoBoost op bijna 80% van de wereldwijde Ford-modellenreeks worden aangeboden.

Uitbreiding in Europa
In Europa heeft de uitzonderlijk grote vraag naar de 1.0-liter EcoBoost, die in 2012 en 2013 is uitgroepen tot International Engine of the Year, geleid tot een verdubbeling van de productie in de fabriek in Keulen. Er worden hier nu dagelijks meer dan 1.000 motoren geproduceerd.

De 1.0-literversie is reeds leverbaar op vijf Europese modellen, in 2014 zal dit aantal zijn uitgebreid tot elf. In 2013 wordt de driecilinderversie door steeds meer consumenten gekozen. Dit is 43% van de verkochte exemplaren van de B-MAX, 32% van de Focus, 26% van de Fiesta en 24% van de C-MAX en de Grand C-MAX.

EcoBoost zorgt ook voor meer vraag naar de Fiesta ST (1.6-liter EcoBoost) en de Focus ST (2.0-liter EcoBoost), terwijl voor de Kuga, een segment waar traditioneel dieselmotoren populair zijn, 18% kiest voor de 1.6-liter EcoBoost. Uit interne bedrijfsgegevens van Ford blijkt dat vergeleken met 2011, in Europa bijna veertig procent meer consumenten bekend zijn met EcoBoost-technologie.

In Keulen is nu ook gestart met de productie van de 1.0-liter EcoBoost die bestemd is voor de Noord-Amerikaanse markt. De nieuwe 2014 Ford Fiesta – die later in 2013 op de markt verschijnt – wordt het eerste model dat in de Verenigde Staten verkrijgbaar zal zijn met de 1.0-liter motor. Naar verwachting zal dit de zuinigste niet-hybride auto op de Amerikaanse markt zijn.

Populariteit in Noord-Amerika zorgt voor stijgende vraag
In Noord-Amerika, blijkt uit interne bedrijfsgegevens van Ford, is de EcoBoost onder consumenten nu de bekendste zuinige motor. Ook blijkt dat consumenten bijna 50% meer geneigd zijn om een Ford te kopen als zij bekend zijn met EcoBoost, vergeleken met degenen die de motor niet kennen.

De volgende cijfers laten zien hoe populair de EcoBoost is in Noord-Amerika:

– 90% van de Ford Escape-versies is uitgerust met een EcoBoost-motor
– 50% van de Fusion-klanten kiest een van de drie beschikbare EcoBoost-versies
– 42% van de verkochte F-150 trucks is uitgerust met de 3.5-liter EcoBoost

Dit jaar is EcoBoost leverbaar op meer dan 90% van de Noord-Amerikaanse modellen, een aantal dat in 2015 zal zijn gestegen tot 95%.

Om te kunnen voldoen aan de vraag naar de bekroonde 2.0-liter EcoBoost-motor, investeert Ford bijna $200 miljoen om vanaf 2014 deze motor te produceren in de fabriek in Cleveland (Ohio).


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.