Ford Transit PHEV
Lekker stekkeren met de bestelbus.

Het lijkt de best denkbare vervoersoptie ter wereld, de plugin-hybride. Een ultra-laag verbruik en tegelijkertijd de mogelijkheid om grote afstanden aan te leggen zonder dat er extra moeite voor gedaan hoeft te worden. De praktijk is als zo vaak weerbarstig. Want de lage verbruikscijfers worden in veel gevallen allesbehalve gehaald.

Dat heeft de komst van de Ford Transit Custom Plugin-Hybride allesbehalve tegengehouden. Twintig van deze Ford Transit PHEV’s worden opgemnomen in een testvloot en gaan dienst doen in Londen. Omdat er in stedelijke gebieden veel kan worden verbeterd aan de luchtkwaliteit. In totaal legt het vrachtverkeer in Londen volgens Ford 13 miljoen kilometer per dag af, driekwart van deze kilometers wordt afgelegd door bestelauto’s.

De aandrijflijn van de Ford Transit PHEV lijkt behoorlijk vergelijkbaar met die van de C-Max PHEV. De Transit combineert namelijk een 1.0 Ecoboost-motor met een elektromotor. Dat is alleszins bescheiden en zou een recept voor spaarzaamheid moeten zijn. Uitgebreide specificaties zijn helaas niet bekend gemaakt. Wel weten we dat het gecombineerde rijbereik meer dan 500 km moet zijn, volelektrisch moet er meer dan 50 km kunnen worden afgelegd.

Ook in stedelijk verkeer kan het getal van vijftig kilometer fors worden overschreden, het is dus de vraag wat het aandeel volledig elektrische kilometers gaat worden. Zeker ook omdat er (naar alle waarschijnlijkheid) geen snellaadaansluiting aanwezig is. Dit lijkt dus een bestelauto in de categorie too little, too late.

Gelukkig zijn er ook volledig elektrische bestelauto’s op de markt. Waaronder een volledig elektrische afgeleide van de Transit; de Streetscooter Work XL.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.