Ford CO2
Ford is de eerste autofabrikant die nieuwe onderdelen van schuim en kunststof ontwikkelt met CO2 als basismateriaal.

Onderzoekers verwachten dat de nieuwe biomaterialen binnen vijf jaar worden verwerkt in de productieauto’s van de Amerikaanse autofabrikant. Het schuim bestaat voor maximaal 50% uit polyolen op CO2-basis en voldoet volgens tests aan de eisen van de auto-industrie. Het materiaal kan worden gebruikt voor stoelen en toepassingen onder de motorkap, waarbij het aardoliegebruik jaarlijks met meer dan 600 miljoen pond kan worden teruggedrongen. Dat is voldoende voor de voorziening van 35.000 Amerikaanse huishoudens. Schuim op CO2-basis zorgt voor een verdere vermindering van de behoefte aan fossiele brandstoffen en verhoogt het aandeel duurzaam schuim in het wereldwijde aanbod van de autofabrikant.

Volgens de British Plastic Federation is de productie van kunststof verantwoordelijk voor bijna 4% van het oliegebruik in de wereld. Bijna twintig jaar werken onderzoekers aan de ontwikkeling van duurzame materialen voor de producten van Ford. In Noord-Amerika is in vrijwel elke Ford sojaschuim verwerkt. Kokosvezel zit in de bekleding van kofferbakken, terwijl spiegelpakkingen zijn voorzien van gerecyclede banden en soja. Verder zitten er gerecyclede T-shirts en denim in vloerbedekkingen en worden gerecyclede plastic flessen omgezet in de REPREVE-vezels die worden gebruikt voor de nieuwe F-150.

De autofabrikant zoekt sinds 2013 samen met bedrijven, leveranciers en universiteiten naar toepassingen voor afgevangen CO2. Een van die bedrijven is Novomer uit New York, dat materialen produceert op basis van CO2 dat afkomstig is van productie-installaties. Aan de hand van een reeks conversies produceert Novomer een polymeer dat kan worden verwerkt in allerlei materialen, waaronder schuim en kunststoffen die eenvoudig geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.