Ford kondigt hybride Fiesta en Focus aan
De autobouwer zet daarmee een nieuwe stap in een duurzame toekomst.

Steven Armstrong, Group Vice President en President voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, Ford Motor Company en aankomend voorzitter, Ford Europa, komt samen met het managementteam inclusief Stuart Rowley, aankomend President, Ford Europa, met nieuws en producten, waaronder een uitgebreide reeks elektrische aandrijvingsoplossingen voor Fords.

De autofabrikant kondigt vandaag aan dat er volgend jaar nieuwe Fiesta en Focus 48-volt, mild-hybrid modellen op de markt komen. Volgende week staat een event gepland in Amsterdam. In onze hoofdstad zal Ford uit de doeken doen wat ze precies van plan zijn op het gebied van elektrificatie van deze modellen.

De Fiesta EcoBoost Hybrid en Focus EcoBoost Hybrid zijn uitgerust met een mild-hybrid architectuur die gericht is op een lager brandstofverbruik. Een geïntegreerde startmotor/generator met riemaandrijving (BISG: Belt-Driven Integrated Starter/Generator) vervangt de standaard dynamo en maakt regeneratie en opslag van energie mogelijk die gewoonlijk verloren gaat bij het remmen en in vrijloop uitrollen. Die energie wordt gebruikt om een luchtgekoelde 48-volt lithium-ionaccu op te laden.

De BISG fungeert ook als motor, naadloos geïntegreerd in de wrijvingsarme 1.0-liter EcoBoost driecilinderverbrandingsmotor, die de opgeslagen energie gebruikt voor meer koppel tijdens normaal rijden en accelereren, en die de elektrische hulpapparatuur van de auto aandrijft.

Het aanvullende elektrische koppel zorgt voor vlottere prestaties, vooral bij lage snelheden. De BISG heeft Ford-technici ook in staat gesteld om het vermogen van de 1.0-liter EcoBoost motor op te schroeven met een grotere turbocompressor door turbolag tot een minimum te beperken. Naast de mild-hybrid Fiesta en Focus is eerder dit jaar de nieuwe Mondeo Hybrid Wagon onthuld, voorzien van een volledig hybride architectuur.

Ford introduceert ook mild-hybrid aandrijvingsopties om het brandstofverbruik van de Transit en Transit Custom te verlagen. Ook de Tourneo Custom, die later dit jaar op de markt komt, zal hierdoor zuiniger met brandstof omspringen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.