Ford maakt op zijn thuismarkt serieus werk van groen rijden: de komende tijd investeert het $135 miljoen (€110 miljoen) in de versnelde ontwikkeling van zowel elektrische als hybride technologieën. Deze elektrificering heeft primair betrekking op de Amerikaanse faciliteiten.

Met het geld worden nieuwe ‘groene’ banen gecreëerd (vorig jaar 60, dit jaar ‘tientallen’), de batterijtest-capaciteit wordt verdubbeld, en de marktintroductie van geëlektrificeerde voertuigen met minstens 25% versneld. De eerste verbeteringen worden bij de volgende generatie hybride-elektrische voertuigen doorgevoerd, die reeds later dit jaar in productie zullen gaan.

Per 2013 moet Ford over 160 individuele batterij-testkanalen beschikken, nu zijn dat er nog 80. In het ontwikkelingslab in Dearborn, Michigan, wordt 26.500 vierkante meter vrijgemaakt om zich nagenoeg exclusief met elektrificatie bezig te houden. Ter gelegenheid hiervan wordt de naam Advanced Engineering Center omgedoopt tot Ford Advanced Electrification Center. Hier zal het gros van de 1.000 elektrospecifieke werknemers zijn werkzaamheden verrichten. Ford profileert zich de laatste jaren van de drie grote Amerikaanse fabrikanten sowieso het nadrukkelijkst op het groene vlak.

Dit jaar lanceert Ford in de VS vijf  geëlektrificeerde voertuigen (de Focus Electric, C-Max Hybrid, Fusion (Mondeo) hybrid, en van deze laatste twee eveneens een Energi plug-in-variant) per 2013 moet de productiecapaciteit van dit type auto verdrievoudigd zijn.

Kortom, er wordt bewust ingezet op een groenere vloot op de korte termijn. We moeten echter wel bedenken dat 110 miljoen euro op het totale R&D-budget geen wereldschokkend groot bedrag is. Aan de andere kant: met name de EV-markt staat absoluut nog in de kinderschoenen in de VS.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.