In navolging van ons bericht over MyFord Touch laat het merk nu weten een speciaal ontwikkelde SmartGauge-gebruikersinterface op de Focus Electric te introduceren. Met behulp van vlinderanimaties wordt er op het scherm informatie weergegeven om efficiënter te rijden. Met SmartGauge wordt tevens het bereik berekend op basis van het individuele energieverbruik bij het remmen en optrekken en het gebruik van accessoires, zoals audiosystemen.

“Met SmartGauge weten bestuurders precies over hoeveel energie ze beschikken en hoeveel energie ze nodig hebben. Daarnaast worden ze geholpen om deze energie nog beter te benutten,” aldus Marc Lucas, supervisor voor hybride en elektrische auto’s bij Ford Europa. “Dankzij de coachingsystemen op de Focus Electric is het met SmartGauge nog leuker om in een Focus te rijden. Efficiënt rijden wordt beloond met vlinderanimaties, maar als u haast hebt, vliegen de vlinders ergens anders heen.”

Met Budget View van SmartGauge wordt de DTE-waarde (Distance to Empty) berekend op basis van het persoonlijke energieverbruik van de bestuurder. Het systeem geeft het directe energieverbruik weer naast een aanduiding van de energie (budget) die nodig is om de DTE-waarde te handhaven of om een bestemming te bereiken die is geprogrammeerd in het navigatiesysteem. Met het systeem wordt efficiënter rijden gestimuleerd door het Surplus of de Status voor energie weer te geven via vlinders op het scherm, een idee dat is geïnspireerd op de vlindereffecttheorie. Volgens deze theorie kunnen kleine acties belangrijke wijzigingen stimuleren.

Het persoonlijke energieverbruik van de bestuurder wordt afgestemd op zijn individuele sleutel, zodat deze persoonlijk voor iedere gebruiker wordt. Ook is er een meer traditionele statusmeter verkrijgbaar.

In de geavanceerde aandrijving van de Focus Electric wordt regeneratief remmen gebruikt om tot 95% van de kinetische energie op te vangen die normaalgesproken verloren gaat tijdens het remmen. Brake Coach stimuleert om geleidelijk te remmen zodat meer energie wordt geretourneerd naar de accu. Een Energy Coach beoordeelt de acceleratie, het remmen en de prestaties op kruissnelheid en stelt bestuurders in staat om dit prestatievermogen op een grafisch beeldscherm te beoordelen. Verbeteringen worden geregistreerd wanneer bestuurders hoge kruissnelheden voorkomen en hard of plotseling accelereren en remmen.

“Bij SmartGauge gaat het om meer dan alleen het verstrekken van informatie: bestuurders worden geholpen om zoveel mogelijk uit hun Focus Electric te halen, waardoor de auto een betere gebruikerservaring biedt en een positiever effect op het milieu heeft,” voegt Lucas toe.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.