De Focus 1,0-liter EcoBoost wordt de eerste gezinswagen met benzinemotor in Europa met een CO2-uitstoot van 99 g/km.

De Focus 1,0-liter EcoBoost zal in zijn klasse een brandstofverbruik kunnen voorleggen van 4,3 l/100 km. De auto wordt aangedreven door een specifiek afgestelde 100 pk-versie van de bekroonde motor van Ford en krijgt ook Ford ECOnetic-technologie mee met onder meer banden met lage rolweerstand, aerodynamische voorzieningen onder de wagen en aangepaste overbrengingsverhoudingen. Hij wordt daarmee bij de start van de verkoop begin volgend jaar de meest brandstofefficiënte gezinswagen met benzinemotor van Ford ooit.

“Zelfs nog maar een paar jaar geleden waren er niet veel die het mogelijk hadden geacht dat een middenklasser met benzinemotor door de barrière van 100 g CO2/km zou kunnen gaan,” aldus Barb Samardzich, vice president, Product Development, Ford of Europe. “Het is niet de eerste keer dat de 1,0-liter EcoBoost-motor dat wat men verwacht dat een benzinemotor kan, op zijn kop zet.”

Krachtig en energie-efficiënt

De 1,0-liter EcoBoost-motor van Ford, die uitgeroepen werd tot International Engine of the Year 2013 en 2012, maakt het nieuwe model krachtiger dan een Ford Focus van de eerste generatie met 1,6-litermotor van minder dan 10 jaar geleden, terwijl hij 47% minder CO2 uitstoot. Het nieuwe model, dat zal worden geproduceerd in het Duitse Saarlouis, brengt het aantal Focus-modellen met de 1,0-liter EcoBoost-motor op drie, naast de standaard 100 pk-versie met een CO2-uitstoot van 109 g/km en de 125 pk-versie die 114 g/km CO2-uitstoot.

De 1,0-liter EcoBoost-motor werd vorig jaar gelanceerd op de Fiesta, B-MAX, C-MAX en Grand C-MAX met zeven zitplaatsen. Hij zal ook worden aangeboden in de EcoSport SUV, de bedrijfsvoertuigen Transit Connect en Transit Courier, de monovolumes Tourneo Connect en Tourneo Courier, en later ook in de nieuwe Mondeo. De motor haalt goede prestaties uit het motorblok met 3 cilinders dankzij een turbo met lage inertie, een opgedeeld koelsysteem en directe brandstofinjectie. De nieuwe Focus 1,0-liter EcoBoost 99 g/km zal ook gebruikmaken van brandstofbesparende Ford ECOnetic-technologie zoals Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging, het actieve luchtafsluitersysteem voor het radiatorrooster en de Ford EcoMode, die een zuinigere en milieuvriendelijkere rijstijl onderbouwt.

Ford lanceerde onlangs de Focus Electric met nuluitstoot, en biedt ook de Focus ECOnetic diesel aan met een brandstofverbruik van 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 88 g/km. “Met de Focus 1,0-liter EcoBoost, de Focus Electric en de Focus ECOnetic biedt Ford zijn klanten een ongeëvenaarde keuze uit brandstofefficiënte gezinswagens,” aldus Sherif Marakby, vehicle line director, Ford of Europe. De prijs van de Focus 1,0-liter EcoBoost met CO2-uitstoot van 99 g/km zal Ford begin volgend jaar bekendmaken in de aanloop naar de lancering in Europa.

ford ecoboost motor


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.