De Ford Focus 1.0 EcoBoost heeft inmiddels de nodige bewondering geoogst met zijn hoge prestaties tegen een laag brandstofverbruik. Dat zijn prestaties uitzonderlijk zijn, heeft deze ultrazuinige Focus onlangs bewezen door zestien FIA (Fédération Internationale de l’Automobile)-erkende wereldsnelheidsrecords te vestigen op afstanden variërend van 1 tot 4104,7 km.

Coureurs onder wie Jari-Matti Latvala, die successen vierde in het World Rally Championship (hier in actie), vestigden deze records op het CERAM-testcircuit bij het Franse Mortefontaine. Latvala en acht autojournalisten uit Frankrijk en de VS reden er in drie Focus 1.0-liter EcoBoost modellen.

Om aan de race te mogen deelnemen moest elke auto onder toezicht van een officiële FFSA (Fédération Française du Sport Automobile)-steward worden ingereden na te zijn geselecteerd in de Ford-productiefaciliteit in Saarlouis, Duitsland. De drie Focus 1.0 EcoBoost modellen vestigden wereldrecords in de klasse tot 1 liter voor tijden op 1 km en 1 mijl vanuit stilstand en vanuit een vliegende start, en voor de hoogste gemiddelde snelheid op afstanden variërend van 10 tot 4104,7 km. De auto’s vestigden ook records voor de hoogste gemiddelde snelheid per uur, zes uur, twaalf uur en 24 uur.

De hoogste snelheid van 191,056 km/u werd gemeten tijdens het vestigen van het wereldrecord voor de hoogste gemiddelde snelheid in één uur. Alle records worden erkend door de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) voor auto’s in categorie B (serieproductie), groep 1 klasse 5 (met een cilinderinhoud van 850-1000 cc).

De 125 pk sterke Focus 1.0 EcoBoost accelereert van 0-100 km/u in 11,3 seconden en heeft een topsnelheid van 193 km/u. Het brandstofverbruik is slechts 5,0 l/100 km en de CO2-uitstoot is 114 g/km.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niet echt de meest tot de verbeelding sprekende records, maar toch knap dat ze zoiets voor elkaar gekregen hebben 🙂

Ik dacht dat deze motor ontwikkeld was, om het milieu te ontzien. Vervolgens gaan meedoen met dit soort prestige-race’s hoort daar in ieder geval niet bij.

Om het milieu te ontzien moeten fabrikanten eens beginnen met het goede voorbeeld te geven, en geen 16 onzin-records en weet ik hoeveel kilometer voor niks te rijden.

Snelheidsrecords vestigen doen ze maar met de sportieve (ST/RS)-modellen. Maar dat zal wel te moeilijk zijn geworden voor Ford.

@desoper: Zo verkoop je niet hé. Zo’n dingen moet je doen om eerst de ‘kritische massa’ te overtuigen dat jouw koffiemolentje wél een zuiniger alternatief kan zijn. Eens je die hebt overtuigd, volgt de rest en dan is het opdracht geslaagd: goede verkoopscijfers en een algemeen lager brandstofverbruik. Als ze naar nu allemaal samen 100 000 km verreden hebben, dan weegt dat nog niet op tegen hoeveel kilometers er anders dagelijks verreden worden. Zowel nuttige als nutteloze kilometers. Het milieu ontzien doe je door die kleine blokken te verkopen, want het is pas door massaal gebruik dat zoiets een verschil kan maken 😉

De records voor sportieve modellen komen pas in de media als het om supersporters e.d. gaat. En daarnaast bewijst Ford zich al jaren op sportief vlak, de Focus RS was ook geen succes zeker?

@desoper: En autofabrikanten zijn trouwens geen milieuorganisaties. Dat waren ze vroeger niet (kijk maar eens hoe ze moesten worden gedwongen om loodvrije benzine te accepteren), dat zijn ze nu niet en dat zullen ze ook nooit worden. Er zijn hoogstens een paar fabrikanten die eerder inzien (of menen in te zien, naargelang de technologie) dat er meer geld uit te halen valt 😉

Tjah, zo moeilijk is dat nu ook weer niet, want hoeveel opzienbarende eenlitertjes rijden er nu rond.. Het was eigenlijk wachten tot het bon ton werd om een 1.0 iets breder te commercialiseren.
Maar het schijnt dat het wel meer dan behoorlijk rijdt, dus goed voor Ford 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.