Ford + Heinz
Een auto kan de kleur hebben van een tomaat of ermee worden bekogeld, maar daar houdt de relatie wel redelijk op. Tot nu.

Straks worden onze bolides wellicht uit de rode vrucht ‘gekweekt’. Onderzoekers bij Ford en Heinz onderzoeken of vezels uit tomaten gebruikt kunnen worden in de ontwikkeling van duurzame composietmaterialen voor het bouwen van auto’s. Zo kunnen gedroogde tomatenvelletjes bijvoorbeeld worden veranderd in tiewraps of bakjes.

“Wij onderzoeken of dit bijproduct logisch is voor automotive toepassing”, vertelt Ellen Lee, plasticspecialist bij Ford. “Ons doel is om een sterk, lichtgewicht materiaal te ontwikkelen dat aan de eisen van onze auto’s voldoet, terwijl het onze impact op het milieu vermindert.”

Bijna twee jaar geleden begon Ford samen te werken met Heinz, Coca-Cola, Nike en Procter & Gamble om de ontwikkeling van een 100% organisch plastic te versnellen. Van dit plastic kan alles gemaakt worden, van stoffen tot verpakkingen, met een kleinere impact op het milieu dan de huidige verpakkingsmaterialen op basis van petroleum.

De afgelopen jaren heeft Ford hun gebruik van gerecyclede niet-metalen en biomaterialen uitgebreid. Met de introductie van cellulosevezel dashboardcomponenten en beugeltjes van rijstschillen in het afgelopen jaar staat het aantal biomaterialen op acht. Andere voorbeelden zijn composietmaterialen op basis van kokosnoot, gerecycled katoen voor de bekleding, en het schuim in de kussens van soja.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.