Ford zou voor de ontwikkeling van hun hybride systemen te veel hebben afgekeken bij ontwikkelaar Paice.

Paice won al eerder een rechtszaak tegen Toyota wegens het schenden van patenten. Deze keer is Ford aan de beurt voor de techniek gebruikt in de hybride en plug-in versies van de C-Max, Fusion (Mondeo) en Lincoln MKZ. Hierbij zouden patenten van Paice geschonden zijn op het gebied van de besturing van elektro- en verbrandingsmotoren, zodat er brandstof wordt bespaard en minder CO2 wordt uitgestoten zonder op vermogen in te leveren.

Ford kreeg een licentie voor het gebruik van één Paice patent in 2010. Onderhandelingen over andere patenten werden uitgesteld tot 1 januari 2014 om tot een betere overeenkomst te komen. Echter, Paice vond de onderhandelingen kort en eenzijdig, terwijl Ford veel te danken heeft aan wat zij van Paice hebben geleerd.

Tussen 1999 en 2004 zijn er meer dan 100 gesprekken geweest tussen Paice en Ford om de autofabrikant te helpen bij de ontwikkeling van een hybride systeem met een zuiniger verbruik tegen dezelfde prestaties. Destijds werkte Ford ook samen met Toyota om een hybride auto met de Prius als voorbeeld te ontwikkelen. Ford zou hierbij technologie van Paice met de Japanners hebben gedeeld.

Met Toyota werd in 2010 een overeenstemming bereikt, mede dankzij een dreigende import ban op Toyota voertuigen. Van Ford vraagt Paice nu een prijs van 150 dollar per verkocht voertuig sinds 1999 en verkoopt daarmee de licentie voor de gebruikte technologie.

De rechtszaken tussen Paice en autofabrikanten over deze patenten is nog niet ten einde. Hyundai en Kia hangt hetzelfde lot boven het hoofd. (Via Bloomberg)


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.