Flixbus-bus aan de snellader
De ambitie is niet om volledig te kiezen voor elektrisch busvervoer, wel moeten er steeds meer routes worden gereden met elektrische bussen. En dat terwijl ook touringcar met dieselmotor een behoorlijk efficiënt en weinig milieubelastend vervoersmiddel is.

Het wordt dus alleen maar beter als er een elektrische touringcar kan worden ingezet. Ook omdat het hiermee mogelijk is om in alle comfort en volledige rust te reizen, alleen het geschommel dat inherent is aan het vervoersmiddel kan niet worden uitgebannen. Bij Flixbus is de touringcar van dienst een BYD C9, de Chinese fabrikant BYD is aardig groot in de productie van elektrische voertuigen.

Door Flixbus worden elektrische bussen ingezet tussen Mannheim en Frankfurt. Elektrisch rijden is als zo vaak rekenen, dat is voor Flixbus niet anders. De bus heeft een rijbereik van 200 kilometer en de route heeft een lengte van 115 kilometer. Dat betekent bijladen bij aankomst op het begin- en eindpunt van de route. En dan niet van helemaal leeg, naar helemaal vol. Dat vergt een uur of 3 à 4. Een korter verblijf bij de snellader volstaat, hiermee is uiteraard rekening gehouden bij het opstellen van de dienstregeling. Er wordt overigens geladen met twee stekkers die elk 40 kW leveren, zodat er op 80 kW wordt geladen.

Wanneer alles verder volgens verwachting verloopt en er bussen met een hoger rijbereik beschikbaar komen, wil Flixbus meer elektrische bussen laten rijden. Zeker ook omdat de uitsootnormen in veel Duitse steden nogal streng zijn. Niet dat er niet meer te komen valt met de eerste de beste nieuwe touringcar die voldoet aan de laatste euronorm, maar de steden Hamburg, Berlijn en Hannover hebben een nadrukkelijke voorkeur voor elektrisch busvervoer. Flixbus is daar evenmin op tegen. Zeker ook omdat de onderhoudskosten van een elektrische bus aangenaam laag zijn en de inzet prima rendeert.

Overigens rijdt Flixbus ook in Frankrijk elektrisch en wel tussen Parijs en Amiens. (Via: wiwo.de)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Grappig, daardoor ontstaat er druk bij de chauffeur om op tijd bij het oplaadpunt te zijn, want anders loop je steeds verder achter op je route.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.