Fisker EMotion
Dat is goed nieuws voor de oplaadsnelheid en het rijbereik.

Het duurt nog een paar jaar totdat de techniek volledig is uitgewerkt, maar dan moeten er mooie tijden aanbreken. Tegen 2023 moet het solid-state accupakket een feit zijn. Fisker heeft het patent hierop verworven samen met Sakti3, een startup in solid-state accupakketten. Inmiddels is Sakti 3 overigens eigendom van Dyson, de stofzuigerfabrikant die ook werkt aan een elektrische auto.

Het grote voordeel van solid-state accupakketten is dat ze een energiedichtheid hebben die 2,5 keer hoger ligt dan van traditionele lithium ion accupakketten. Verder wordt er gewerkt met driedimensionale elektrodes. Bij Fisker moet dat in de dagelijkse praktijk neerkomen op een rijbereik van circa 800 km en een oplaadtijd van een minuut. Dat is sneller dan het voltanken van een aloude brandstofauto. Het solid-state accupakket is ons overigens al geruimte tijd geleden in het vooruitzicht gesteld.

De Fisker EMotion moet in 2018 debuteren en krijgt eerst een accupakket van LG Chem. Het rijbereik komt dan te liggen op ongeveer 645 km. Ook geen verkeerd cijfer.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wie maakt de berekening even van hoeveel stroom er door een kabeltje moet als je voor een bereik van 800km binnen een minuut laadt? Schat in dat dit in de praktijk nooit gaat werken, zo wel dan juich ik dat toe.

@aarsgewei: ik denk dat het hier om een HELE DIKKE kabel gaat

@kennone: Ligt volledig aan het voltage 😉 Maar ik denk dat het een vrij forse kabel is ja!

@rw1994: Solid state kabel 11!1!!11!!!

@kennone: Het is gewoon extreem vloeibare stroom. Goed verdunnen en dan lukt het binnen een minuut!

@aarsgewei: dat zei men ook tegen Alan Turing, zonder hem had had jou bericht nooit bestaan

@blackmilo: wut? Lekker relevant.

@aarsgewei: zeker relevant. Om de relevantie te zien moet je verbanden kunnen leggen en in deze kwestie wat kennis hebben. Ik begrijp dat de relevantie je ontgaat.

@bennyblisto: Leg me het verband dan maar uit vriend. Ik kan ook wel wat vergezochte overeenkomsten gaan verzinnen overigens.

@aarsgewei: rijd die Fisker direct in een bliksemschicht en hij is opgeladen.

@aarsgewei: aanname van een accupakket van 150kwh. Dat is 9M watt gedurende 1 minuut. Deel je dat door de 400 volt die een tesla accu ongeveer heeft kom je op 22.500A. Of ik ga ergens de mist in, of dit is wat aan de hoge kant…

@aarsgewei: De model s 100D heeft 100kw voor 540km. Dus 0,185kw per km. Voor een range van 800km heb je dus 148kw nodig.

Uitgaande van een regulier netwerk heb je dus 400v tot je beschikking. Als je een uur gaat laden van helemaal leeg tot helemaal vol heb je 370 Ampere nodig. Best al heel er veel. Voor een minuut heb je dus dat keer 60 nodig. Komt uit op 22.200 Ampere. Dat is dus onmogelijk veel om zo van het net af te tappen. Er zal dus met hogere spanning gewerkt moeten worden en/of plaatselijke opslag van energie om het vervolgens heel snel weer vrij te geven. Maar je moet al die stroom ook nog van de lader in de auto krijgen dus je hebt dan een kabel van 100kg nodig om mee te stekkeren. Wellicht dat het met inductie of een ander draadloos systeem wel kan. Maar dat heeft ongetwijfeld weer andere nadelen.

148kw duurt trouwens ruim 40 uur om vol te krijgen met een enkele fase (230v). Het is 15,5 keer het gemiddelde dagverbruik van een huishouden.

@lekbak: Als aanvulling:

Als je 800km kunt rijden hoef je eigenlijk nergens anders meer te laden dan thuis, en heb je ook zelden haast met laden. Behalve als je op vakantie gaat en een enkele vertegenwoordiger die zoveel rijdt. Je hebt dus alleen zulke krachtige laders nodig langs de snelweg en daarvoor kan je prima een aparte hoogspannings infrastructuur aanleggen. Met zulke krachtige accu’s heb je ook heel erg veel ruimte om binnen een woonwijk te werken met auto’s als buffer. Wil de buurman morgen op vakantie dan stelt hij in dat de auto asap helemaal vol moet. Ga jij slechts 50km retour naar je werk dan kan een deel van de stroom van de buurman dus uit jou accu komen als het net dat eventjes niet kan leveren. Of de buurman gaat na 300km gewoon ff tanken langs de snelweg, bij een laadstation aangesloten op die speciale infrastructuur.

In zekere zin kan je dus zeggen dat deze grote accu’s die snel kunnen laden juist de problemen makkelijker oplosbaar maken. Maar er gaan waarschijnlijk eerst een hele hoop problemen ontstaan voordat ze aan een oplossing gaan werken. Men delft eigenlijk altijd de put pas als het kalf al verdronken is…

@lekbak: de eenhedenpolitie laat weten dat ze het zouden appreciëren als je voortaan Joule of kWh (kilowattuur) als eenheid zou gebruiken voor energie en kW (kilowatt) voor vermogen.

Hou er verder ook rekening mee dat een 400V aansluiting typisch driefasig is, hetgeen zorgt voor ongeveer 1,7x zoveel vermogen.

Voor de rest helemaal akkoord dat opladen in 1 minuut erg sterkt lijkt. 150 kWh is wat een modaal gezin verbruikt in twee weken tijd. En dat moet dan zo even in een minuutje door een kabel. Zal inderdaad met hoogspanning moeten;

@aarsgewei: boeit me niet, zit er al patent op die kabel?

Klinkt goed! De beperkte actieradius en de lange laadtijd zijn nu nog de meest hekele punten in het beslissingsproces van het aanschaffen van een elektrische auto.

Dit opent vast veel deuren voor het ontwikkelen van auto’s in de lagere segmenten.

Ik kan met deze wetenschap zo geen tegens bedenken van elektrische auto’s ten opzichte van een op benzine of diesel aangedreven auto.

En begin niet over het geluid, want het gros van auto’s in Nederland heeft een drie- of viercilinder en dat maakt gewoon niet een geluid waar je niet warm van wordt.

@granlusso: eens. Forenzen kan prima, met de techniek van nu ook al. Waar ik wel fel tegen ben is dat de politiek en de milieulobby mijn hobby min of meer verbiedt. Alsof dat handjevol autofielen de wereld doodvermoorden.

@ThomasBol: je zegt het goed: het is een hobby.

@granlusso: prijs…..

@st220: Kwestie van tijd. Adaptieve cruise control was vroeger ook duur.

@granlusso: en de “sportautos” (volgens kenners, achterwielaandrijving en L6–> pruttelende 3 cilinder met vierwielaandrijving en meer vouwen dan bonnie) zijn voorzien van geluid uit de boxen.

@jpoers: [editknop] voorwielaandrijving. Iets te actieve t9, sorry.

@granlusso: dit sluit juist de deuren voor veel andere fabrikanten, dat is het idee van een patent.

@JanJansen: dat dacht ik ook. Niet fijn als zon kleine speler een belangrijk patent in handen krijgt. Patent-Troll alert!

@pomoek: liever Fisker dan een Shell

@drdre1: Ik heb juist liever Shell. Fisker heeft er belang bij als enige dit uit te rollen. Shell verkoopt als een Solid State Slet aan elke autofabrikant.

Overigens had ik nog liever gezien dat hier helemaal geen patent op zou komen. Natuurlijk moet je je onderzoek terugverdienen, maar patenten zijn in mijn ogen killing voor vooruitgang.

@galant: misschien heb je gelijk, maar het schijnt dat de Shells en Texaco’s van deze wereld tussen de Jaren 50 en 2000 behoorlijk wat patenten hebben verzameld die de footprint van een auto positief zou bevorderen. Deze patenten zijn echter nooit toegepast, maar enkel gebruikt om hun eigen business te beschermen. We willen uiteraard niet dat er producten op de markt komen die olie minder nodig of zelfs overbodig maken! (Aldus de aandeelhoudersvergadering ;)) Patenten zijn inderdaad doorgaans niet goed voor de vooruitgang, maar op deze manier worden ze zelfs dubbel-negatief toegepast.

@janjansen: Het kan toch verkocht worden en in licentie gebouwd worden? Bovendien zal deze techniek zich uiteraard verder gaan ontwikkelen, waardoor ik me niet voor kan stellen dat meer producenten gebruik kunnen gaan maken van deze techniek.

Toyota is toch ook met solide state bezig? Die miljarden heb ik iets meer vertrouwen in dan in deze clubjes zonder billion dollar backing.

@w0o0dy: geloof me, Fisker is de toekomst.. 😌

Linkje naar een kort stukje tekst over Toyota en patenten mbt solid state batteries
A First Look At Toyota’s Improved Solid State Battery Patent https://insideevs.com/toyota-solid-state-battery-patent/

Grote antenne op het dak, begin van de straat klaar gaan staan en wachten tot je buddy het snoer heeft aangesloten op de klokkentoren. Dan heb je dat 2.21Gw accupakket zó vol!

@Gulli: idd. Betekent dat dan dat iedereen ipv een laadpaal een klokkentoren voor z’n deur moet laten plaatsen? Hm…

@drdre1: Alleen in 1955

@torsen: 😀 Uiteraard!

Maar wat voor laadpaal kan zo veel energie in zo’n korte tijd leveren? Maargoed, 15min laden 600km rijden is heel best te doen natuurlijk. Als we daar eens mee beginnen…

@dutchdriftking: als je 15 minuten staat te laden staan er natuurlijk nog 15 mensen aan zo’n paal langs de snelweg. En dan sta je per persoon al met 1100 Ampere te laden. Dan moet er dus een kabel naar die laders toe die 6,6MW kan leveren. Best veel als je bedenkt dat 64A krachtstroom slechts 25,6KW is. Of dat je huis met 1x 35A slechts 8Kw kan leveren.

@lekbak: Kortom, het heeft nog wel wat haken en ogen….

Dus als ik het goed begrijp ligt hier een kans voor ProRail. Die heeft een hoogspanningsnet liggen voor treinen, 1800 V en 25 kV. Dus straks laadstations naast treinstations op het P+R terrein, of op een gunstige plek in het weiland?

De werkelijkheid is wat genuanceerder dan dit artikel aangeeft. Lees hier meer:
https://futurism.com/next-electric-car-make-market-may-have-minute-charge-time/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.