De Fisker Karma krijgt een tweede kans met de verkoop van het merk, maar de kans bestaat dat de naam en het logo hier eindigen. Deze ontwikkeling is misschien zo gek nog niet.

Een frisse start na een moeizame periode waarin de EV-fabrikant niet altijd positief naar voren kwam. Een nieuwe naam en logo om de negatieve associaties achter zich te laten zou geen verkeerde stap zijn, en behoort zeker tot de mogelijkheden nu blijkt dat deze niet in de verkoop zijn inbegrepen.

De Fisker naam en logo behoren Fisker Coachbuild, een bedrijf dat Henrik Fisker in 2005 oprichtte om luxe auto’s op bestelling te bouwen. Alleen zij mogen het logo en de naam op de auto’s en merchandise te plakken, maar zijn bereid dit recht te verkopen.

Het is niet waarschijnlijk dat de bieders bereid zijn deze extra kosten te maken bovenop de stijgende prijs voor de EV-fabrikant. Het gaat hen niet zozeer om de producten, maar om de kennis. Fisker heeft 18 patenten voor grille en fender designs, en uiteraard voor de elektrische aandrijflijn toegepast in de Karma. Daarnaast zijn er nog eens 18 patenten ingediend voor onder andere een aluminium subframe en zonnecellen op de auto.

Ondertussen probeert VL Automotive alle Fiskers te kopen die ze kunnen vinden. Omdat de productie al sinds 2012 stil ligt, is het aantal Sunsets (nieuw of tweedehands) beperkt voor conversie naar een V8 aangedreven versie, de VL Destino. Tot de veiling van Fisker rond is, is VL Automotive afhankelijk van wat zij in de voorraad bij dealers kunnen vinden. Of zij een bod willen doen om dit probleem op te lossen, is nog even afwachten. De veiling staat gepland voor 12 februari.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.