We schreven onlangs dat de productie van Fisker stil lag vanwege de onduidelijkheid rondom acculeverancier A123. Nu blijkt echter dat er sinds juli geen Karma’s meer worden gebouwd.

Acculeverancier A123 is failliet en de restanten zijn afgelopen weekend verkocht aan de Chinese Wanxiang Group, maar het is nog niet zeker dat ze alles mogen overnemen. Fisker heeft laten weten dat de productie pas weer wordt opgestart zodra er een deal is met de Wanxiang Group: “We plan to wait until Wanxiang takes full control of A123, then we will get in contact with them to negotiate a contract… Once a deal is reached with A123’s new owner, we can resume Karma production.

De reden waarom de productie al zo lang stil ligt is niet duidelijk. De woordvoerder van Fisker, Roger Ormisher, heeft tegenover Reuters gezegd dat men voldoende auto´s op voorraad heeft. Fisker zou niet op zoek zijn naar een nieuwe leverancier van accu´s, maar is inmiddels wel op zoek naar extra kapitaal. Investeerders moeten blijkbaar zorgen voor een goede afloop.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Raar dat een fabrikant van accu’s in deze tijd omvalt. Je zou toch zeggen dat er inmiddels voldoende afnemers zijn. Ach, zolang er voor de consument geen extra lange besteltijden aan zitten te komen zal het allemaal wel meevallen.

@E34M5Touring: volgensmij moest A123 alle accu’s van de fiskers op gegeven moment vervangen. ik denk dat dat er meden voor heeft gezorgd dat ze failliet zijn

@jobh: Oh echt? Ja, dan is het inderdaad niet zo gek. Slecht zeg. Ook van Fisker. Mag toch aannemen dat je goede toeleveranciers zoekt. Zonde.

@E34M5Touring: er was idd een recall voor de accu’s die Fisker gebruikte. A123 moest voor honderden auto’s nieuwe accu’s leveren omdat er een productiefout in zat.

@robbie: Damn, dat is een fikse tegenvaller dan. Ja, zulke dingen doen een bedrijf doorgaans geen goed.

Ik vind de Fisker eigenlijk een faal (nofi mattraket!).
Een MEGA grote auto, maar binnenin is er gewoon geen ruimte, hij is gewoon echt klein van binnen.

De kofferbak is ook om te huilen en dat voor een auto van 5 meter lang.

Ook heeft de bak een berg koppel, maar doet hij er nog 6 a 7 seconde over om naar de 100 te komen.

Verder ligt er een 2.0L Turbo in als range-extender, kijk eens onder motorkap, dan zie je hoe rommelig alles in die auto gepropt is.

Nee, sorry. Ziet er van buiten leuk uit, maar ik vind de Karma gewoon geen geslaagde auto en sta hier niet van te kijken.

@widodh: Je geeft de oorzaak van het ruimtegebrek deels zelf al. Er moet plaats gemaakt worden voor fatsoenlijke accu’s elektromotor en 2.0T benzinemotor. Al met al vind ik het ruimtegebrek dan nog meevallen.

Dit is een auto waar je de dagelijkse ritjes nog mee kunt maken zonder een druppel benzine te verbranden. In tegenstelling tot een plug-in-prius waarvan de brandstofmotor al aan slaat voordat je de straat uit bent. Verder kun je toch nog naar het buitenland zonder bang te zijn om stil te vallen.

Voordat de Karma op de markt kwam, was er voor de ‘groene’ zakelijke markt eigenlijk geen alternatief buiten trage, suffe toyota’s en honda’s met hybride aandrijvingen waarvan ik dan weer absoluut geen meerwaarde zie.

Onder de motorkap heb ik nog nooit gekeken, maar het rijdt in ieder geval voortreffelijk heb ik mogen ervaren.

Ik gun dit soort spelers op de automarkt het dan ook van harte, maar wederom blijkt het bijzonder lastig om hier voet aan de grond te krijgen.

@desoper: Dat is zeker zo, maar een Ampera heeft in een kleiner formaat toch meer ruimte van binnen.

Een Ampera heeft ook zeker geen zeeën van ruimte, maar het is wel beter te doen dan de Karma.

Natuurlijk ben ik bevooroordeeld door mijn bestelling voor een Tesla Model S waar je elkaar bijna in kan kwijt raken.

@widodh: No offense taken hoor 🙂

Ik gun je je Model S (ik volg je op het Tesla forum). Mooie auto, erg praktisch, ruim en snel en met voldoende bereik. Mijn broer heeft er ook eentje gereserveerd.

De Karma is niet de perfecte all-round auto, maar hij is dan ook ontworpen door een ontwerper die geen concessies wilde doen op design-gebied. Het resultaat is een prachtige auto, terwijl de Tesla toch neutraler en minder opvallend is (maar wel mooi hoor). Dat van die kleinere binnenruimte vind ik zelf wel fijn, geeft toch meer een sportwagengevoel. En hij accelereert behoorlijk hoor. En mijn gemiddeld verbruik ligt op 1 op 100! (de stroom komt van zonnepanelen). Dus zeg maar dat van 10 Panamera’s!

Alleen de ruimte in de kofferbak is wat minder, maar het is dan ook geen auto voor koffers of buggy’s, daar zijn andere auto’s voor (in mijn geval een Volt).

Het is wel jammer dat Fisker last heeft van de A123-problemen (waaraan Fisker geen enkele schuld heeft). Ik hoop dat die overname snel is afgerond.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.