Fisker EMotion met open deuren
Is dit dan de accutechniek van de toekomst? Het solid state accupakket is in ieder geval veelbelovend.

De laadinfrastructuur in Nederland mag dan aardig op orde zijn, het is zeker mogelijk om zaken te verbeteren. Elektrisch rijden staat nog altijd in de kinderschoenen. Tenzij er met een snellader op hoog vermogen opgeladen kan worden, duurt bijvoorbeeld het opladen lang tot ronduit lang. Ook het rijbereik kan aanzienlijk worden verbeterd. Het solid state accupakket is wat dat betreft veelbelovend.

Een van de merken die bezig is met de ontwikkeling van solid state accu’s is Fisker. Het merk van Henrik Fisker, dat met de EMotion komt. Het ziet er zowaar naar uit dat die auto met het solid state accupakket eerder op de markt komt dan verwacht, nu wordt volgens een bericht op Inc ingezet op 2020 in plaats van 2023. Dat is vooral omdat er binnen het bedrijf grote sprongen worden gemaakt met solid state accu’s.

Hoofd batterijwetenschapper Fabio Albano heeft mede gezorgd voor een doorbraak. Om ervoor te zorgen dat de accu goed werkt en voldoende energie kan opslaan, bestaat het accupakket nu uit meerdere lagen in plaats van één laag. Een solid state accupakket bevat geen vloeistoffen en er kan 2,5 keer zoveel energie worden opgeslagen als in een conventioneel lithium ion-accupakket, voor slechts een derde van de kosten.

Het is de bedoeling dat er met de nieuwe Fisker ongeveer 750 kilometer valt te rijden en dat is beslist veelbelovend. Er komt ook een Fisker EMtion met een conventioneel accupakket, volgens eerdere berichten zou die auto nog dit jaar moeten debuteren.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.